Pojďme zlepšovat veřejnou dopravu! Vítejte v taktu.

Taktový grafikon

„Sliby a jízdní řády jsou k tomu, aby se nedodržovaly.“ Jonathan Swift

Již od konce minulého století působí při ČVUT v Praze Fakultě dopravní skupina dopravních nadšenců, kteří se snaží udržet v domácích zemích tradičně vysoký podíl cestujících ve veřejné dopravě a tradičně vysoké hodnocení kvality veřejné dopravy v ČR v rámci zemí EU. Základním nástrojem konkurenceschopnosti veřejné dopravy proti stále disponibilnější individuální dopravě je časová a prostorová dostupnost. Klíč tedy leží na straně atraktivní nabídky. Při omezených zdrojích ale zjevně nelze jezdit dostatečně často odevšad všude přímo. Pro základní nabídku dopravní obsluhy území je proto vhodné navrhnout dobře promyšlenou síť linek (pro různé přepravní účely, různé obslužné vrstvy a různé přepravní proudy) a na její provoz aplikovat principy taktového grafikonu se systematickými návaznostmi v uzlech.

Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR a Českými drahami se postupně podařilo prosadit tuto koncepci osvědčenou především v německy mluvících zemích v dálkové dopravě v ČR. Následně ji vzaly za svou i mnohé kraje a těžiště naší práce se tak posunulo k dopravě regionální, příměstské a městské. Kapacitní limity současné dopravní infrastruktury pak zapříčinily potřebu řešit i dopravu nákladní v souladu s prioritami dopravní politiky státu. Pro další rozvoj této koncepce je přitom nezbytné pracovat nejen s vlastní nabídkou (jízdním řádem), ale plánovat ji společně s novými vozidly, návrhy úprav a dostavby dopravní infrastruktury a metodikou řízení provozu na ní.

V současnosti nabízíme šest atraktivních projektů specializovaných na veřejnou i kombinovanou dopravu, na železniční technologii i městskou mobilitu a v neposlední řadě na projekty zaměřené na aspekty dopravního chování a modelování poptávky ve spolupráci s pracovišti Univerzity Karlovy. Nyní máte příležitost se připojit i vy a společně řešit problémy veřejné dopravy třeba tam, kde to dobře znáte!

Projekt 17X1IG:
Integrální taktový grafikon v ČR


Veřejná doprava postrádá oproti dopravě individuální časovou a prostorovou dostupnost. V rozvinutém území může ale nabídnout chytrou síť přestupních vazeb mezi linkami a dopravními mody v pravidelných intervalech - taktový grafikon. Cílem projektu je koncepce hierarchické nabídky funkčních vrstev obsluhy území veřejnou dopravou s páteřní železniční dopravou - od predikce přepravních vztahů přes modal split po konstrukci jízdních řádů a provozní technologii, včetně dlouhodobé optimalizace jízdních řádů, sítě linek, oběhů vozidel, infrastruktury a dispečerského řízení.

Projekt 17X1KC:
Konkurenceschopná veřejná doprava


Linková, městská a železniční doprava je většinou objednávána a hrazena výkonově (za odjeté kilometry), i když většina nákladů je fixních (za vozidlo, řidiče ve směně atd.). Cílem projektu je naučit se využít disponibilní prostředky od zlepšení nabídky spojení po přípravu komplexních podkladů pro výběr dopravce. Jde nám především o makroskopické dopravní modelování a návrh nabídky ve veřejné dopravě.

Projekt 17X1RN/TN:
Rozvoj / Technologie železniční nákladní dopravy


Většina železniční sítě vznikla díky nákladní dopravě. Ta však nyní čelí jak konkurenci silniční dopravy, tak nedostatečné kapacitě dráhy na mnoha páteřních tratích intenzivně využívaných osobní dopravou. V ČR je přitom trh na straně dopravců plně liberalizován a převod dopravy zpět na železnici je strategickým cílem EU i státu, i když to současné stavební projekty příliš nezohledňují.

Jak získat atraktivní a flexibilní trasy pro nákladní vlaky, aniž bychom omezovali taktovou osobní dopravu – dálkovou i příměstskou – a cpali nákladní vlaky do „děr“ v taktu? Ano, jde to i jinak a lépe!

Projekt 17X1RG:
Podpora mobility v regionech


Na projektu se věnujeme jednotlivým dopravním módům – jejich konkrétním aplikacím, současným trendům a provázanosti mezi nimi. Seznamujeme se s konceptem pojetí mobility jako služby, ukazujeme si silné stránky veřejné dopravy a hledáme vhodná řešení pro zajištění přepravy na „poslední míli“.

Poslední diplomky a bakalářky

Návrh obslužnosti milevského mikroregionu veřejnou dopravou

Králová, Anežka; diplomová práce; 2024

Předmětem práce je analýza a zlepšení dopravní obslužnosti veřejnou dopravou obcí v mikroregionu Milevsko. Na základě analýzy příměstských přepravních vztahů a analýzy stávající provozní koncepce budou identifikována slabá místa v rámci stávající provozní koncepce, která budou následně eliminována v nově navržené provozní koncepci. Nový koncept bude závěrem vyhodnocen z hlediska dopravní obslužnosti řešeného území veřejnou dopravou, dopravního výkonu, počtu vozidel či infrastrukturních změn.

Možnosti rozšíření zastávek na znamení v PID

Šlapák, Filip; bakalářská práce; 2023

Předmětem práce je analyzovat současný stav zastávek na znamení v Pražské integrované dopravě a ostatních systémech veřejné dopravy a na základě analýzy posoudit možnosti zavedení plošných zastávek na znamení v PID. Součástí práce je popis náležitostí, které je vhodné před zavedením takového systému aplikovat a také pozitivních i negativních dopadů rozšíření zastávek na znamení.

Nová koncepce obsluhy města Příbram městskou hromadnou dopravou

Marášková, Iveta, Bc.; diplomová práce; 2023

Předmětem diplomové práce je tvorba nového koncepčního návrhu pro městskou hromadnou dopravu na území města Příbram. Nová koncepce obsluhy vychází z analýzy současného stavu MHD a z definovaných přepravních zdrojů a cílů cest v rámci města. Součástí práce je stanovení linkového vedení, provozních ukazatelů a rámcového ekonomického dopadu na provoz dopravního systému.

Prověření možnosti zavedení zónově-relačního tarifu IDZK

Havel, Dominik, Bc.; diplomová práce; 2023

Tato práce se zabývá popisem stávajících zónově-relačních tarifů v Česku a v postupných krocích návrhem zónově-relačního tarifu pro Integrovanou dopravu Zlínského kraje. Prověřovány jsou inovativní postupy ve výpočtu tarifní matice, posouzen je i způsob určení povolené cesty. Součástí práce je také návrh ceníku a vyhodnocení jeho dopadu na tržby. Náležitá pozornost je věnována dalšímu rozvoji tarifní nabídky s ohledem na cestující, kteří využívají veřejnou dopravu pravidelně, avšak ne každodenně.

Využití nákladní tramvaje pro doručování zásilek v Praze

Drozd, Štefan, Bc.; diplomová práce; 2023

Závěrečná práce se zabývá využitím nákladní tramvaje jako prostředku pro doručování zásilek v Praze. Práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol zabývajících se analýzou a návrhem obsluhy balíkových stanic v tramvajových obratištích v Praze. V první části se práce věnuje analýze stávajících procesů doručování zásilek České pošty a dalších firem zajišťujících doručování zásilek. Druhá část analyzuje využití tramvají pro city logistiku v Evropě. Další kapitoly klasifikují pražskou tramvajovou síť dle autorem navržené metody. Následně jsou pomocí této metody vybrány vhodné lokality a je navržena technologie jejich obsluhy. Poslední část obsahuje zhodnocení navrženého řešení včetně ekonomického posouzení.

Návrh organizace provozu v průběhu modernizace tratě Plzeň - Česká Kubice

Fišl, Kristián, Bc.; diplomová práce; 2023

Předložená práce je zaměřena na problematiku organizace provozu na trati Plzeň – Domažlice – Česká Kubice během její modernizace. V práci je provedena analýza současné provozní koncepce regionální a dálkové dopravy na této trati. Na základě provedené analýzy a omezujících podmínek jsou navrženy varianty možné organizace provozu včetně náhradní autobusové dopravy během jednotlivých etap modernizace. Autor doporučuje nejlepší varianty pro jednotlivé fáze přestavby.

Pásmový jízdní řád na tratích Praha – Lysá nad Labem – Kolín / Mladá Boleslav

Heřmanová, Zuzana, Bc.; diplomová práce; 2023

Předmětem diplomové práce je návrh provozního konceptu na tratích Praha – Lysá nad Labem–Kolín / Mladá Boleslav s využitím pásmového jízdního řádu. V první části je definován pásmový JŘ a ostatní typy pásmování. V následující části je podrobně prozkoumán a popsán aktuální provozní koncept na těchto tratích. Třetí část zahrnuje analýzu strategických dokumentů se zaměřením na požadavky objednatelů, které se týkají řešených tratí. Čtvrtá část obsahuje analýzu přepravní poptávky z pohledu přepravního průzkumu uskutečněného na tratích a z pohledu přepravních vztahů zjištěných ze statistického zdroje. V další části jsou navrženy provozní koncepty. V poslední části jsou zhodnoceny všechny varianty a následně je vybrána a doporučena jedna varianta návrhu.

Regionální železniční spojení Pardubice - Hradec Králové - Náchod - Wrocław

Smetana, Leoš; diplomová práce; 2023

Tato práce se zabývá návrhem pravidelného regionálního železničního spojení měst Pardubice, Hradec Králové, Náchod a Wrocław trasami přes Jaroměř a Týniště nad Orlicí. U obou tras budou zjištěny možnosti návrhů tohoto spojení vyplývající ze stávajícího stavu železniční infrastruktury a uvažovaného návrhu jízdního řádu. V případě konfliktních situací budou navrženy drobné úpravy jízdních řádů tak, aby zůstaly zachovány stávající taktové uzly. Výstupem této práce je návrh nové provozní koncepce a také její ekonomické a provozní vyhodnocení.

Návrh nové provozní koncepce autobusové dopravy v oblasti Rudenska

Příbrský, Adam; bakalářská práce; 2023

Cílem této práce je nejprve prozkoumat přepravní vztahy a stávající provozní koncept dopravy v oblasti Rudenska a posléze v dalších částech na základě poznatků a za použití zásad integrálního taktového grafikonu navrhnout nový koncept autobusové dopravy. Posledně budou navržené provozní koncepty mezi sebou porovnány z ekonomického i přepravního hlediska a jeden pak bude doporučen k implementaci.


Ještě lepší projekty, než jste čekali!