Taktové trasy pro nákladní vlaky v síti - Drábek, Michal Disertace

Drábek, Michal; disertační práce; 2014

Ústředním tématem práce je „nákladní takt“, tedy téma, které se ve výzkumu jízdních řádů a kapacity dráhy do té doby vyskytovalo spíše okrajově.

Nejprve je rozebrána problematika tvorby jízdních řádů nákladních vlaků v rámci integrálního taktového jízdního řádu (ITJŘ) osobní dopravy. Vzhledem k povaze nákladní železniční dopravy je potvrzen závěr, že má smysl zavádět spíše taktové grafikonové trasy jako nabídku kapacity, než systematické jízdní řády pro nákladní vlaky.

Tato nabídka je pojata jako obdoba ITJŘ v osobní dopravě, která ovšem vychází vstříc různorodým požadavkům nákladní dopravy – je pravidelná, avšak flexibilní díky alternativním napojením v uzlových stanicích do různých směrů. Důraz je kladen také na vyloučení zbytečných zastavení nákladních vlaků. Na základě těchto požadavků je zformulován koncept nákladního taktového uzlu a obecně použitelný měkký postup pro tvorbu síťově propojených taktových tras pro nákladní vlaky. Postup je aplikovatelný jak při tvorbě provozního konceptu pro roční jízdní řád, tak při strategickém plánování. Konstrukce tras probíhá v periodickém, zpravidla hodinovém, výřezu. Postup je doplněn o návrh vhodných technologických, technických a infrastrukturních opatření pro dosažení lepších výsledků.

Postup je následně ověřen na dvou platných jízdních řádech osobní dopravy (zjednodušených na zcela systematické) v oblasti pražského uzlu. Za nákladní taktový uzel je zvolena uzlová stanice pro nákladní dopravu Praha-Malešice.

V první studii došlo aplikací navrženého postupu k ušetření 104 zastavení nákladních vlaků, což představuje 34% zastavení nákladních vlaků ve vzorovém jízdním řádu SŽDC 2008/09.

Ve druhé studii došlo aplikací navrženého postupu k ušetření 187 zastavení nákladních vlaků, což představuje 53% zastavení nákladních vlaků ve vzorovém jízdním řádu SŽDC 2009/10.

Dále je na výhledovém jízdním řádu osobní dopravy vyzkoušeno technologické opatření – úprava intervalu, časové polohy a zastavovací politiky osobních vlaků, umožňující konstrukci taktových tras pro nákladní vlaky s nižším počtem zastavení.

Výsledky tedy potvrzují značný ekonomický přínos navrženého postupu.

„Hlavně nic neslibovat vole, chci mít volný víkendy“

Síťová grafika koncepčního návrhu taktových tras nákladních vlaků

DSpace ČVUT, ke stažení v PDF [celá práce] a [teze v češtině].