Dálková železniční osobní doprava v relacích Praha - Drážďany/Cheb - Vávra, Rudolf Závěrečné práce

Vávra, Rudolf; diplomová práce; 2018

Cílem této diplomové práce bylo zrevidovat dálkovou dopravu v relacích Praha – Ústí nad Labem – Dresden a Praha – Ústí nad Labem – Cheb, zejména se jednalo o prověření smysluplnosti vyšší četnosti spojů dálkových linek v těchto relacích a následně o zkonstruování tras těchto linek v hodinovém taktu.

Nejprve byly zanalyzovány železniční tratě v řešené oblasti a také stávající dopravní řešení na těchto tratích (zejména linky Ex3 Praha – Ústí nad Labem – Německo, R5 Praha – Ústí nad Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí nad Labem – Děčín).

Následovala analýza přepravních vztahů v předmětné oblasti. Pro dálkové relace se silnými přepravními vztahy byla ověřena konkurenceschopnost železniční dopravy (z hlediska cestovní doby), což prokázalo, že zavedení hodinového taktu (alespoň v době přepravních špiček) u linek Ex3 a R5 (alespoň v části trasy) se jeví jako smysluplné.

Poté autor zformuloval omezující technologické podmínky pro konstrukci tras řešených dálkových linek. Na základě nich byly v programu FBS zkonstruovány variantní trasy těchto linek, souhrnně se jednalo o 13 tras. Trasy linek Ex3 a R5 byly následně zhodnoceny (hledán byl zejména soulad s trasou linky R20 a regionálními linkami), pět z těchto tras bylo vyřazeno pro nevhodnost. Ze zbylých vhodných tras byly některé následně použity pro sestavení dvou provozních koncepcí, jež se liší dosažením taktového uzlu Dresden linkou Ex3.

„Širší Rakovnicko zahrnuje oblast vymezenou Prahou, Ústím n.L., Chebem a Plzní ... vlastně celou ČR ... a část Slovenska, Rakouska, Německa a Polska taky...“