Vávra, Rudolf; diplomová práce; 2018
Cílem této diplomové práce bylo zrevidovat dálkovou dopravu v relacích Praha – Ústí nad Labem – Dresden a Praha – Ústí nad Labem – Cheb, zejména se jednalo o prověření smysluplnosti vyšší četnosti spojů dálkových linek v těchto relacích a následně o zkonstruování tras těchto linek v hodinovém taktu.
Nejprve byly zanalyzovány železniční tratě v řešené oblasti a také stávající dopravní řešení na těchto tratích (zejména linky Ex3 Praha – Ústí nad Labem – Německo, R5 Praha – Ústí nad Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí nad Labem – Děčín).
Následovala analýza přepravních vztahů v předmětné oblasti. Pro dálkové relace se silnými přepravními vztahy byla ověřena konkurenceschopnost železniční dopravy (z hlediska cestovní doby), což prokázalo, že zavedení hodinového taktu (alespoň v době přepravních špiček) u linek Ex3 a R5 (alespoň v části trasy) se jeví jako smysluplné.
Poté autor zformuloval omezující technologické podmínky pro konstrukci tras řešených dálkových linek. Na základě nich byly v programu FBS zkonstruovány variantní trasy těchto linek, souhrnně se jednalo o 13 tras. Trasy linek Ex3 a R5 byly následně zhodnoceny (hledán byl zejména soulad s trasou linky R20 a regionálními linkami), pět z těchto tras bylo vyřazeno pro nevhodnost. Ze zbylých vhodných tras byly některé následně použity pro sestavení dvou provozních koncepcí, jež se liší dosažením taktového uzlu Dresden linkou Ex3.