Rozvoj / Technologie nákladní dopravy Taktové projekty

Většina železniční sítě vznikla díky nákladní dopravě. Ta však nyní čelí jak konkurenci silniční dopravy, tak nedostatečné kapacitě dráhy na mnoha páteřních tratích intenzivně využívaných osobní dopravou. V ČR je přitom trh na straně dopravců plně liberalizován a převod dopravy zpět na železnici je strategickým cílem EU i státu, i když to současné stavební projekty příliš nezohledňují.

Jak získat atraktivní a flexibilní trasy pro nákladní vlaky, aniž bychom omezovali taktovou osobní dopravu – dálkovou i příměstskou – a cpali nákladní vlaky do „děr“ v taktu? Ano, jde to i jinak a lépe!

Projekt Rozvoj železniční nákladní dopravy (17X1RN, 17X2RN) je určen pro studenty oboru DOS/DS - Dopravní systémy a technika bakalářského a navazujícího magisterského studia.

Projekt Technologie železniční nákladní dopravy (17X1TN, 17X2TN) je určen pro studenty oboru LOG/LA - Logistika a řízení dopravních procesů bakalářského a navazujícího magisterského studia.

Co děláme

Projekt vychází ze zapojení železnice do logistického řetězce, klade ale důraz na zapracování příslušných požadavků do provozního konceptu železniční dopravy. Přihlíží se tedy nejen k požadavkům zákazníka, ale i k efektivnímu využití železničních vozidel, personálu a kapacity železniční dopravní cesty – v součinnosti s integrálním taktovým grafikonem v osobní dopravě.

Studenti se kromě železniční nákladní dopravy v ČR seznámí i s inovativními řešeními osvědčenými v zahraničí a ve své práci je tvořivým způsobem implementují do českých poměrů.

Schůzky projektu

Náš projekt se schází pravidelně jednou za 14 dní spolu se sesterskými projekty. U lahodných chlebíčků diskutujeme o aktuálních problémech veřejné dopravy nebo konzultujeme bakalářské a diplomové práce. Přijďte na schůzku nanečisto, viz aktuální termíny.

Popis v PDF Prezentace v PDF

Náš tým

Ing. Martin Chýle

vedoucí projektu, doktorand ČVUT FD K617

Téma výzkumu: „Racionalizace provozních procesů v nákladní železniční dopravě se zaměřením na jednotlivé vozové zásilky“

17TZND - Technologie železniční dopravy

Ing. et Ing. Daniel Drnec

vedoucí projektu, doktorand ČVUT FD K617

Téma výzkumu: „“

17TZND - Technologie železniční dopravy

Naši studenti

David

Jan

Ve své závěrečné práci se chci věnovat kapacitní bilanci v oblasti Zahradního Města a Malešic v souvislosti s navyšováním počtu tras nákladní dopravy a zkracováním intervalu příměstských vlaků pomocí mikrosimulace provozu.

-->

Naši partneři

ČD Cargo, a.s.
ŽESNAD - Železniční sdružení nákladních dopravců
Ministerstvo dopravy ČR
Správa železnic, státní organizace
Siemens, s.r.o.

Poslední diplomky a bakalářky

Níže uvádíme pro ilustraci závěrečné práce, na kterých se podíleli naši studenti a které svým záběrem postihují portfolio problémů řešených v rámci projektu.

Srovnání výcviku strojvedoucích v ČR a v zahraničí

Kothera, Filip; diplomová práce; 2022

Diplomová práce se zabývá srovnáním výcviku strojvedoucích v České republice a zahraničí. V teoretické části je rozebrána evropská a státní legislativa zabývající se výcvikem strojvedoucích a její převedení do praxe u vybraných dopravců. V praktické části je provedeno srovnání tohoto výcviku a je představen obecný návrh změny legislativy České republiky.

Katalogové trasy pro nákladní vlaky na IV. tranzitním železničním koridoru

Chýle, Martin Bc.; diplomová práce; 2021

Tato práce je zaměřena na prověření možnosti provozu nákladních vlaků na trati IV. tranzitního železničního koridoru mezi Českem a Rakouskem. V úvodu je shrnut stav infrastruktury a omezující podmínky v podobě osobní dopravy. Při konstrukci je kladen zvláštní důraz na kvalitní parametry zkonstruovaných tras, zejména délku a normativ hmotnosti. V závěru práce jsou shrnuty podmínky provozu nákladních vlaků na předmětné trati a doporučení ke konstrukci tras.

Katalogové trasy ve smíšeném provozu

Růžička, Jan Bc.; diplomová práce; 2021

Práce se zabývá problematikou železniční nákladní dopravy v České republice. Konkrétně je obsahem práce návrh katalogových tras ve smíšeném provozu na železniční trati mezi Přerovem/Dluhonicemi a Petrovicemi u Karviné. Trať je podrobně zanalyzována, jsou stanoveny parametry typických nákladních vlaků a vytvořen návrh GVD, jehož součástí jsou zkonstruované katalogové trasy. Na závěr je vytvořený návrh zhodnocen.

Návrh podpory výcviku strojvedoucích simulátory

Kothera, Filip; bakalářská práce; 2020

Bakalářská práce se zabývá návrhem výcviku strojvedoucích na simulátorech. V úvodu práce je rozebrána legislativa České republiky, která se výcvikem zabývá. V dalším bodě práce zkoumá výcvik strojvedoucích u dopravců v ČR. V poslední části práce jsou zkoumány možnosti simulátorů a je představen návrh jejich implementace v podmínkách ČR.

Odstranění rychlostních propadů na trati Roudnice nad Labem - Straškov

Hopp, Jan Bc.; diplomová práce; 2020

V první části práce je hodnocen současný stav trati č. 096 Roudnice nad Labem – Straškov s ohledem na použitá zabezpečovací zařízení, vozový park a návaznost na dálkovou dopravu ve stanici Roudnice nad Labem. Další část diplomové práce se věnuje požadovaným časům, kterých je potřeba dosáhnout a následných možných technických řešení, jak těchto časů reálně dosáhnout.

Dvouzdrojové lokomotivy pro nákladní vlaky

Chýle, Martin; bakalářská práce; 2019

Tato práce je zaměřena na představení vývoje dvouzdrojových lokomotiv a srovnání s konvenčními lokomotivami, především dieselelektrickými. Dále jsou na příkladech z praktického provozu nákladních vlaků vyjádřeny rozdíly v nákladech na provoz dvouzdrojové a konvenční lokomotivy, včetně výhod a nevýhod jejich využití. V závěru práce jsou zhodnoceny ekonomické a další přínosy dvouzdrojových lokomotiv a doporučení jejich vhodného nasazení.

Novostavba železniční trati Třebíč - Moravské Budějovice

Vacek, Jan; diplomová práce; 2019

Práce nejprve hodnotí přepravní vztahy v okrese Třebíč, s přesahem do okolních okresů. Hodnocení se opírá o dostupné zdroje dat. Dále práce popisuje studie navrhované železniční trati pocházející z rozličných historických období. Se zapojením různých vstupních předpokladů konstruuje na vybraných variantách jízdní řád za účelem nalezení co nejlepšího provozního konceptu a formuluje podmínky pro jeho realizaci.

Návrh postrkové služby v oblasti Vysočiny

Růžička, Jan; bakalářská práce; 2018

Práce se zabývá nákladní železniční dopravou v České republice. Konkrétně je obsahem práce návrh postrkové služby na železniční trati Brno - Havlíčkův Brod - Kolín. Trať je podrobně zanalyzována, je proveden odhad poptávky po postrkové službě, navržena technologie a vytvořen návrh grafikonu vlakové dopravy. Na závěr je vytvořený návrh zhodnocen.

Koncepce aglomerační železnice v Poodří

Fridrišek, Petr; bakalářská práce; 2017

Práce se zabývá analýzou současného stavu, návrhem cílených úprav infrastruktury a modelového grafikonu na upravené infrastruktuře. Součástí analýzy je rozbor aktuálního jízdního řádu a současného stavu infrastruktury na tratích ve vymezené oblasti. Dále jsou navrženy takové úpravy infrastruktury, aby korespondovaly s relevantními strategickými dokumenty v řešené oblasti. Následně je navržen provozní koncept zohledňující poptávku po přepravě v dané oblasti, omezené možnosti úpravy infrastruktury a současné dopravní výkony v rámci oblasti.