„Sliby a jízdní řády jsou k tomu, aby se nedodržovaly.“ Jonathan Swift
Již od konce minulého století působí při ČVUT v Praze Fakultě dopravní skupina dopravních nadšenců, kteří se snaží udržet v domácích zemích tradičně vysoký podíl cestujících ve veřejné dopravě a tradičně vysoké hodnocení kvality veřejné dopravy v ČR v rámci zemí EU. Základním nástrojem konkurenceschopnosti veřejné dopravy proti stále disponibilnější individuální dopravě je časová a prostorová dostupnost. Klíč tedy leží na straně atraktivní nabídky. Při omezených zdrojích ale zjevně nelze jezdit dostatečně často odevšad všude přímo. Pro základní nabídku dopravní obsluhy území je proto vhodné navrhnout dobře promyšlenou síť linek (pro různé přepravní účely, různé obslužné vrstvy a různé přepravní proudy) a na její provoz aplikovat principy taktového grafikonu se systematickými návaznostmi v uzlech.
Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR a Českými drahami se postupně podařilo prosadit tuto koncepci osvědčenou především v německy mluvících zemích v dálkové dopravě v ČR. Následně ji vzaly za svou i mnohé kraje a těžiště naší práce se tak posunulo k dopravě regionální, příměstské a městské. Kapacitní limity současné dopravní infrastruktury pak zapříčinily potřebu řešit i dopravu nákladní v souladu s prioritami dopravní politiky státu. Pro další rozvoj této koncepce je přitom nezbytné pracovat nejen s vlastní nabídkou (jízdním řádem), ale plánovat ji společně s novými vozidly, návrhy úprav a dostavby dopravní infrastruktury a metodikou řízení provozu na ní.
V současnosti nabízíme čtyři atraktivní projekty specializované na veřejnou i kombinovanou dopravu, na železniční technologii i městskou mobilitu a v neposlední řadě na projekty zaměřené na aspekty dopravního chování a modelování poptávky ve spolupráci s pracovišti Univerzity Karlovy. Nyní máte příležitost se připojit i vy a společně řešit problémy veřejné dopravy třeba tam, kde to dobře znáte!
Veřejná doprava postrádá oproti dopravě individuální časovou a prostorovou dostupnost. V rozvinutém území může ale nabídnout chytrou síť přestupních vazeb mezi linkami a dopravními mody v pravidelných intervalech - taktový grafikon. Cílem projektu je koncepce hierarchické nabídky funkčních vrstev obsluhy území veřejnou dopravou s páteřní železniční dopravou - od predikce přepravních vztahů přes modal split po konstrukci jízdních řádů a provozní technologii, včetně dlouhodobé optimalizace jízdních řádů, sítě linek, oběhů vozidel, infrastruktury a dispečerského řízení.
Linková, městská a železniční doprava je většinou objednávána a hrazena výkonově (za odjeté kilometry), i když většina nákladů je fixních (za vozidlo, řidiče ve směně atd.). Cílem projektu je naučit se využít disponibilní prostředky od zlepšení nabídky spojení po přípravu komplexních podkladů pro výběr dopravce. Jde nám především o makroskopické dopravní modelování a návrh nabídky ve veřejné dopravě.
Většina železniční sítě vznikla díky nákladní dopravě. Ta však nyní čelí jak konkurenci silniční dopravy, tak nedostatečné kapacitě dráhy na mnoha páteřních tratích intenzivně využívaných osobní dopravou. V ČR je přitom trh na straně dopravců plně liberalizován a převod dopravy zpět na železnici je strategickým cílem EU i státu, i když to současné stavební projekty příliš nezohledňují.
Jak získat atraktivní a flexibilní trasy pro nákladní vlaky, aniž bychom omezovali taktovou osobní dopravu – dálkovou i příměstskou – a cpali nákladní vlaky do „děr“ v taktu? Ano, jde to i jinak a lépe!
Na projektu se věnujeme jednotlivým dopravním módům – jejich konkrétním aplikacím, současným trendům a provázanosti mezi nimi. Seznamujeme se s konceptem pojetí mobility jako služby, ukazujeme si silné stránky veřejné dopravy a hledáme vhodná řešení pro zajištění přepravy na „poslední míli“.
Koubek Ladislav; bakalářská práce; 2025
Tato bakalářská práce se zabývá využitím mobilních zařízení uživatelů pro alternativní tarifikaci ve veřejné dopravě s důrazem na cílení na příležitostné cestující. Analyzuje řešení z domácí i zahraniční praxe (například Check-In/Check-Out, capping, Mobile PayAs-You-Go) a hodnotí jejich přínosy a omezení z pohledu cestujících i dopravců. Na základě poznatků z vybraných zahraničních i českých provozů je navržena nabídka pro příležitostné cestující, která reflektuje moderní trendy digitalizace a marketingu ve veřejné dopravě.
Kosík David; bakalářská práce; 2025
Práce se zabývá představením přístupu k přidělování kapacity dráhy dle TTR (Timetabling and Capacity Redesign), což je projekt s cílem zjednodušení, sjednocení a vylepšení tvorby jízdních řádů v Evropě. Součástí práce je analýza stávající poptávky po kapacitě dráhy na trati mezi stanicemi Praha-Libeň a Bad Schandau, je vytvořen kapacitní model a jsou navrženy předem plánované katalogové symetrické taktové nákladní trasy na této trati.
Kyselica Michal; bakalářská práce; 2025
Práca sa zaoberá prímestskou dopravou v ilavskom okrese Slovenska. Analytická časť práce popisuje región a súčasný stav dopravy. Súčasťou analýzy je vlastné sčítanie cestujúcich. Cieľom práce je navrhnúť riešenie autobusovej dopravy v oblasti tak, aby spolu s už systematizovanou železničnou dopravou vytvorili funkčný celok. Praktickým výstupom je sieť prímestských liniek založená na princípe integrálneho taktového grafikonu a nadväzností v dvoch variantoch.
Zezulya Oleksandr; bakalářská práce; 2025
Tato bakalářská práce zkoumá konkurenceschopnost meziměstských trolejbusových provozů jako ekologické alternativy k elektrobusům a vodíkovým technologiím. Na základě analýzy vybraných stávajících systémů identifikuje faktory jejich udržitelnosti a přenáší je na obecnou úroveň. Následně navrhuje nový provoz v konkrétní lokalitě mezi Teplicemi a Ústím nad Labem s ohledem na geografické, technické a provozní podmínky. Cílem je ověřit proveditelnost a efektivitu takového systému a poskytnout podklad pro další návrhové úvahy.
Sklenář Adam; bakalářská práce; 2025
Tato práce se zabývá návrhem pásmového jízdního řádu na trati Praha Beroun. V práci je analyzováno území v okolí trati a přepravní vztahy v rámci něj. Dále je vyhodnocen současný a budoucí stav dopravní infrastruktury. Analyzována je také současná a výhledová provozní koncepce objednavatelů. Následně je vytvořen samotný návrh nové provozní koncepce. V poslední části je tento návrh vyhodnocen a porovnán s výhledovou provozní koncepcí objednavatele.
Šulek Martin; bakalářská práce; 2024
Práca sa zaoberá vytvoreným nového koncepčného návrhu mestskej hromadnej dopravy v Pezinku a úpravu regionálnych autobusových liniek. Prvú časť tvorí analýza súčasného stavu verejnej dopravy v meste Pezinok. Druhá čast je analýza obdobných systémov verejnej dopravy v Európe, relevantných strategických dokumentov a vybraných zdrojov. Na ich základe sú vypracované obecné zásady navrhovania liniek regionálnej a mestskej hromadnej dopravy v Pezinku. Tretia čast je návrh novej koncepcie verejnej autobusovej dopravy na území Pezinka za využitia skorej navrhnutých zásad.
Šrajer Štěpán; bakalářská práce; 2024
Předmětem práce je nejprve analyzovat přepravní vztahy v oblasti Strakonicka a následně analyzovat současnou úroveň dopravní obslužnosti regionální autobusovou dopravou. Na základě těchto analýz je dalším krokem návrh nové koncepce regionální autobusové dopravy v oblasti, která bude využívat principy taktového jízdního řádu. V závěru práce je koncepce zhodnocena ve srovnání se současným provozem.
Macura Sebastian; bakalářská práce; 2024
Práce se zabývá problematikou provozu nočních spacích vlaků v Česku a okolní Evropě. Jsou zkoumány obecné vlastnosti tohoto dopravního módu a možnost podílení se tohoto módu na dopravní obslužnosti Evropy. Práce reaguje na rozvoj spacích vlaků v blízkém zahraničí. Dále je prověřován rozvoj spacích spojení spojující Česko s okolní Evropou na základě zjištěné poptávky prostřednictvím přizpůsobeného gravitačního modelu a analyzovaných okrajových podmínek pro maximalizaci atraktivity takových spojení. Hlavní výstup práce je ideový návrh efektivního provozního konceptu spacích spojení.
Chudomel Matěj; bakalářská práce; 2024
Práce se zabývá návrhem nové autobusové linky mezi Jihlavou a Hradcem Králové. V analytické části bude ve vymezeném území provedena analýza přepravních vztahů a stávající dopravní obslužnosti. Na základě toho budou vybrány dvě varianty tras, pro které bude při zohlednění zásad integrálního taktového grafikonu zpracován provozní koncept. Nakonec budou oba navržené koncepty podrobeny provoznímu vyhodnocení a jedna z variant bude doporučena k implementaci.
Ještě lepší projekty, než jste čekali!