Projekt Podpora mobility v regionech (17X1RG) je určen pro studenty oboru LOG - Logistika a řízení dopravních procesů bakalářského studia.
Na projektu se věnujeme jednotlivým dopravním módům – jejich konkrétním aplikacím, současným trendům a provázanosti mezi nimi. Seznamujeme se s konceptem pojetí mobility jako služby, ukazujeme si silné stránky veřejné dopravy a hledáme vhodná řešení pro zajištění přepravy na „poslední míli“.
Náš projekt stojí na třech hlavních pilířích:
Všechny tři pilíře zastřešují ucelený pohled na přepravní řetězec, kdy se znalostí místních specifik, se systémovým přístupem a zkušenostmi z okolních provozů či případových studií jsme schopni dosáhnout vyváženého a efektivního řešení. Zda se budete věnovat do hloubky pouze jednomu z uvedených pilířů, či pojmete problematiku komplexněji, je jen na vás. Vašim výstupem z projektu bude závěrečná práce, ale to už poměrně dost předbíháme…
Jsme přesvědčeni, že sehraný a aktivní tým je základním pilířem celého projektu. Společně se účastníme řady odborných exkurzí do regionů a do zahraničí. Pravidelně se potkáváme s kolegy z ostatních Taktových projektů na projektových schůzkách i při neformálních setkáních. Hledáme nové tváře, které by do toho šly s námi a aktivně se podílely na projektu se zaměřením na rozvoj regionální mobility. A kdo je zatím členem našeho projektového týmu?
„I cesta může být cíl!“
Petr pochází z Ostravska, na dopravce studoval obor DOS a navázal studiem v oboru LA. Na jeden semestr vyjel do Belgie, kde se věnoval konceptu „mobility jako služby“ (Mobility-as-a-Service), se kterým je tento projekt úzce spjat. Zkušenost ze zahraničí a přátelský kolektiv na Taktových projektech jej přivedly až do doktorského studia. Petr prošel praxí u několika osobních dopravců, v současnosti spolupracuje se společností Koordinátor ODIS. Rád se věnuje především regionálním tématům z různých koutů ČR.
„Tramvajový zvonec klaksonem ani empétrojkou nenahradíš.“
Standa je olomoucký lokální patriot, kterého již od malička zajímala městská doprava. V rámci oboru LOG se zabýval nejprve příměstskými autobusy ve svém rodném městě, aby poté s půlroční zahraniční zkušeností z vlakotramvajové Mekky Karlsruhe přenesl tento dopravní prostředek i do středu Moravy. Mimo fakultu jste Standu mohli nalézt také u organizace IDSK, kde se věnoval koncepci rozvoje železniční dopravy v pražské aglomeraci. Aktuálně se na stáži v Drážďanech zabývá problematikou provozu bezemisních vozidel v regionální dopravě.
„K posílení pozice dopravního módu musí docházet jeho zatraktivňováním, ne omezováním jiných módů.“
Adama zajímá už od raného dětství organizace veřejné hromadné dopravy. Schémata linkového vedení si prohlížel s nadšením už začátkem prvního stupně ZŠ, a zároveň si kreslil své vize možného rozvoje drážních sítí a rozšíření obsluhy. Ve svých závěrečných pracích se věnoval právě VHD – od přehledu a zajímavostí MHD v ČR na ZŠ, přes návrh úpravy linkového vedení MHD v Písku (jeho domovském městě) v maturitní práci, až po analýzu přepravní poptávky a nabídky na Písecku v rámci bakalářské práce. V rámci praxe navštívil dva organizátory IDS – nejprve ROPID, a poté JIKORD, kde poté brigádně působil jako dispečer.
Na projektu se snažíme obohatit teorii o poznatky z praxe v ČR i zahraničí. Některé zkušenosti však nelze předat zprostředkovaně, je lépe je zažít na vlastní kůži. Díky spolupráci s našimi partnery a dalšími organizacemi v oboru můžete vycestovat v rámci programu Erasmus+ do zahraničí nebo realizovat praktickou stáž u některého ze zaměstnavatelů. Nově nabyté zkušenosti padnou na úrodnou půdu nejen při psaní závěrečných prací, ale především v budoucí profesní kariéře.
Níže uvádíme pro ilustraci závěrečné práce, které napsali během studia naši projektoví vedoucí. První studentskou prací je bakalářka Štefana Drozda na téma rozvoje alternativních druhů dopravy v Klášterci nad Ohří. Rádi zde časem vystavíme i Vaši práci.
Drozd, Štefan, Bc.; diplomová práce; 2023
Závěrečná práce se zabývá využitím nákladní tramvaje jako prostředku pro doručování zásilek v Praze. Práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol zabývajících se analýzou a návrhem obsluhy balíkových stanic v tramvajových obratištích v Praze. V první části se práce věnuje analýze stávajících procesů doručování zásilek České pošty a dalších firem zajišťujících doručování zásilek. Druhá část analyzuje využití tramvají pro city logistiku v Evropě. Další kapitoly klasifikují pražskou tramvajovou síť dle autorem navržené metody. Následně jsou pomocí této metody vybrány vhodné lokality a je navržena technologie jejich obsluhy. Poslední část obsahuje zhodnocení navrženého řešení včetně ekonomického posouzení.
Drozd, Štefan; bakalářská práce; 2021
Závěrečná práce se zabývá alternativními způsoby dopravy na katastru Klášterce nad Ohří. Práce je rozčleněna do 4 hlavních kapitol, kdy každá řeší jiný způsob dopravy, ale vzájemně jsou zejména v návrhové části provázány. První část práce se zabývá popisem a vymezením zkoumaného území. Druhá část obsahuje analýzu městské hromadné dopravy v Klášterci nad Ohří a dotazníkové šetření, ze kterého čerpají ostatní kapitoly. Třetí kapitola se věnuje cyklodopravě a návrhům na její rozvoj. Čtvrtá část navrhuje řešení dopravního terminálu Klášterec nad Ohří.
Fridrišek, Petr; diplomová práce; 2019
Práce se zabývá analýzou přepravních vztahů, technologickým návrhem dvousegmentové regionální obsluhy, návrhem jízdního řádu a zpracováním oběhů vozidel. Provozní koncept je zpracován na návrhové infrastruktuře vycházející ze studie proveditelnosti „Beskydy“. Návrh jízdního řádu a oběhů vozidel zohledňuje očekávanou poptávku po přepravě, současně klade důraz na efektivitu využití vozidel a přiměřenou kapacitu souprav.
Metelka, Stanislav; diplomová práce; 2019
Práce se zabývá prověřením možnosti zavedení vlakotramvajových linek v aglomeraci města Olomouce. První část práce tvoří analýza vybraných provozních konceptů vlakotramvají v zahraničí včetně identifikace řešení vhodných k aplikaci v českých podmínkách. S jejich využitím je ve druhé části práce dle zásad integrálního taktového jízdního řádu navržen provozní koncept vlakotramvajových linek včetně požadavků na související infrastrukturní opatření. v závěru práce je provedeno srovnání navrhovaného konceptu s konvenčním řešením v podobě příměstské železniční dopravy.