Integrální taktový grafikon v ČR Taktové projekty

Projekt Integrální taktový grafikon v ČR (17X1IG, 17X2IG) je určen pro studenty oboru LOG/LA - Logistika a řízení dopravních procesů bakalářského a navazujícího magisterského studia.

Co to je takt?

Taktový jízdní řád je způsob organizace zejména veřejné osobní dopravy. Využití najde nejen na železnici, setkat se s ním můžete například i na páteřních linkách v autobusové dopravě. Taktový jízdní řád je založen na pevném intervalu linek (doba taktu), které se potkávají v taktových uzlech, kde je mezi nimi umožněn vzájemný přestup. Tyto linky mají navíc jednotnou osu symetrie, což znamená, že návaznosti uskutečnitelné v jednom směru mohou proběhnout i při cestě zpět.

Uveďme si jednoduchý příklad. Vždy v celou hodinu (X:00) se vlaky potkají v uzlu, cestující mohou přestoupit na libovolný spoj. Krátce po celé hodině se vlaky vydají na cestu. Po uplynutí poloviny doby taktu (při hodinovém taktu tedy v X:30) se potkají protisměrné spoje dané linky, na jednokolejné trati dochází ke křižování. Krátce před následující celou hodinou se vlaky opět sjedou do uzlu, aby mohly být uskutečněny stejné přestupní vazby, jako předešlou hodinu.

Co děláme

Chcete být tam, kde se něco děje? Zajímáte se o jízdní řády? Chcete se něco naučit a něco vytvořit? Pak jste na správné adrese!
O co byste přišli, pokud byste nevyužili naši lákavou nabídku?

  • Možnost pracovat pro sektu matematických šílenců na něčem, co jim bohužel nikdy neprojde, ale oni to furt budou zkoušet.
  • Datlování tabulek traťových poměrů do německy nadávajícího programu.
  • Seznamování se s německým a švýcarským modelem taktu formou překladů tamních zábavných vyhlášek a zákonů a jejich srovnávání s naší „legislativou“.
  • Veselé čmárání barevných čar na mapě sítě pro vlastní potěšení (říká se tomu plánování sítě dálkové dopravy, nebo plánování linek).
  • A samozřejmě několik bezesných nocí, když vám vaše představy při sestavě grafikonu na počítači prostě nevyjdou a musíte začít několikrát znova.
  • O takových samozřejmostech jako je nošení občerstvení starším soukmenovcům na schůzky projektu jistě není třeba psát doširoka, že?
  • A mnoho dalšího veselého, samozřejmě dobře míněného, uslyšíte na téma vaší práce od svých kolegů, říká se tomu konstruktivní kritika :-)

Nezaujalo? Pak se ovšem prosím vraťte odkud jste přišli, protože je to vaše poslední šance. Kromě toho to není až tak úplně pravda, protože vás samozřejmě potřebujeme na něco „zcela“ jiného, že?

  • Nové myšlenky do studií pro naše partnery - tedy povětšinou kraje a zahraniční dopravce.
  • Pomoc s údržbou databází tratí Správy železnic (aktualizace, tedy povětšinou snižování rychlostí, atd.).
  • A mnoho a mnoho dalšího veselého i hravého - prostě přesně to, co byste si mohli o nejlepším možném projektu vůbec pomyslet!

Schůzky projektu

Náš projekt se schází pravidelně jednou za 14 dní spolu se sesterskými projekty. U lahodných chlebíčků diskutujeme o aktuálních problémech veřejné dopravy nebo konzultujeme bakalářské a diplomové práce. Přijďte na schůzku nanečisto, viz aktuální termíny.

Popis v PDF Prezentace v PDF

Náš tým

Ing. Bc. Zdeněk Michl

vedoucí projektu, asistent ČVUT FD K617

„Cestujeme na Zdeňka,
jaká že to jízdenka?!“

Téma výzkumu: „Návrh mikrosimulace v modelech procesů na železničních stanicích“

17TEDL - Technologie dopravy a logistika
17TVD - Technologie veřejné dopravy
17TZND - Technologie železniční dopravy
17IVED - Integrace veřejné dopravy
17Y2MS - Mikrosimulace železničního provozu

Ing. Rudolf Vávra

vedoucí projektu, doktorand ČVUT FD K617

„Ať jste kdekoliv, nacházíte se v prostoru širšího Rakovnicka“

Téma výzkumu: „Přepravní optimalizace velikosti pásem ve vícestupňové obsluze území“

11DOPM - Dopravní plánování a modelování
17TEDL - Technologie dopravy a logistika
17TZND - Technologie železniční dopravy
17Y2SJ - Síťová tvorba jízdních řádů na železnici

Ing. David Juřík

vedoucí projektu, doktorand ČVUT FD K617

„Člověk sedí, ono to jede, nic víc k životu nepotřebujete“

Téma výzkumu: „Indikátory dopravní infrastruktury a provozní koncepce ovlivňující Modal-Split“

17TVD - Technologie veřejné dopravy

Naši studenti

Adam

Pocházím z Dobřichovic. Podobně jako ostatní na projektu mě pojí vztah k dopravě již od dětství. Vzhledem k blízkosti hlavní železniční trati mému bydlišti se stala středem mého zájmu především železniční doprava, nepohrdnu však pochopitelně ani jinými módy VHD. V bakalářské práci bych se rád zabýval právě svojí domácí tratí 171 (Praha – Beroun).

Matěj

Pocházím z Uherského Hradiště. Už od dětství se u mě projevoval zájem o dopravu, například prohlížením jízdních řádů nebo hlášením vlakových zastávek spolucestujícím. O studiu dopravy jsem nicméně začal uvažovat až v prvním ročníku na jiné VŠ. Můj zájem o veřejnou dopravu do značné míry vychází z mé záliby v geografii, zkrátka mě baví v nějakém území na základě analýzy poptávky vymýšlet nové koncepce. Z důvodu neexistujícího přímého spojení a pomalé železnici bych se chtěl v bakalářské práci věnovat dálkové autobusové dopravě mezi Jihlavou a Hradcem Králové.

Adam

Pocházím z Rudné u Prahy, jednoho z mnoha satelitů Prahy. Jako malý jsem neustále brečel. Asi jen tak. Přestal jsem až při jízdě nějakým dopravním prostředkem. Když jsem začal chodit a vnímat svět kolem sebe, byl jsem nejšťastnější při pozorování vlaků na nádraží a opět jízdě dopravními prostředky. A tak jsem ve společnosti veřejné dopravy strávil tolik času, že už mě nepustila. Přesná organizace veřejné dopravy přináší do někdy chaotického a nepravidelného života potřebný řád, a proto je mým koníčkem i zálibou dodnes. Toto celoživotní postižení letos vyvrcholilo také nástupem do DP hl. m. Prahy na pozici řidič autobusu. Téma bakalářské práce jsem si vybral na základě dopravních problémů v mém regionu, kde dochází k rychlému zvyšování počtu obyvatel, což si žádá změny v provozní koncepci veřejné dopravy. Jsem také předsedou Drážní společnosti, která sdružuje současné i bývalé studenty fakulty, zajímající se o drážní dopravu. Kromě dopravy mě baví ještě hra na klavír a cyklistika.

Naši partneři / uplatnění / stáže a praxe

AFRY CZ s.r.o.
Arriva vlaky s.r.o.
BusLine, a.s.
CEDOP - Centrum pro efektivní dopravu, o.s.
ETH Curych
IVT - Institute for Transport Planning and Systems - ETH Zürich
IDSK - Integrovaná doprava Středočeského kraje
JIKORD - Jihočeský koordinátor dopravy
JHMD - Jindřichohradecké místní dráhy, a.s.
KIDSOK - Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje
Koordinátor ODIS s.r.o.
KORDIS JMK, a.s.
KOVED - Koordinátor veřejné dopravy zlínského kraje
Královéhradecký kraj
Ministerstvo dopravy ČR
ROPID - Regionální organizátor pražské integrované dopravy
RRA PK - Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje o.p.s. - Plzeň
SBB - Švýcarské spolkové dráhy
Správa železnic, státní organizace
taktici.cz
TSK Praha a.s.
TU Drážďany
Fakultät Verkehrswissenschaften Friedrich List, TU Drážďany
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní Masná

Poslední diplomky a bakalářky

Níže uvádíme pro ilustraci závěrečné práce, na kterých se podíleli naši studenti a které svým záběrem postihují portfolio problémů řešených v rámci projektu.

Prověření možnosti zavedení nové autobusové linky Jihlava - Hradec Králové

Chudomel Matěj; bakalářská práce; 2024

Práce se zabývá návrhem nové autobusové linky mezi Jihlavou a Hradcem Králové. V analytické části bude ve vymezeném území provedena analýza přepravních vztahů a stávající dopravní obslužnosti. Na základě toho budou vybrány dvě varianty tras, pro které bude při zohlednění zásad integrálního taktového grafikonu zpracován provozní koncept. Nakonec budou oba navržené koncepty podrobeny provoznímu vyhodnocení a jedna z variant bude doporučena k implementaci.

Návrh obslužnosti milevského mikroregionu veřejnou dopravou

Králová, Anežka; diplomová práce; 2024

Předmětem práce je analýza a zlepšení dopravní obslužnosti veřejnou dopravou obcí v mikroregionu Milevsko. Na základě analýzy příměstských přepravních vztahů a analýzy stávající provozní koncepce budou identifikována slabá místa v rámci stávající provozní koncepce, která budou následně eliminována v nově navržené provozní koncepci. Nový koncept bude závěrem vyhodnocen z hlediska dopravní obslužnosti řešeného území veřejnou dopravou, dopravního výkonu, počtu vozidel či infrastrukturních změn.

Návrh organizace provozu v průběhu modernizace tratě Plzeň - Česká Kubice

Fišl, Kristián, Bc.; diplomová práce; 2023

Předložená práce je zaměřena na problematiku organizace provozu na trati Plzeň – Domažlice – Česká Kubice během její modernizace. V práci je provedena analýza současné provozní koncepce regionální a dálkové dopravy na této trati. Na základě provedené analýzy a omezujících podmínek jsou navrženy varianty možné organizace provozu včetně náhradní autobusové dopravy během jednotlivých etap modernizace. Autor doporučuje nejlepší varianty pro jednotlivé fáze přestavby.

Regionální železniční spojení Pardubice - Hradec Králové - Náchod - Wrocław

Smetana, Leoš; diplomová práce; 2023

Tato práce se zabývá návrhem pravidelného regionálního železničního spojení měst Pardubice, Hradec Králové, Náchod a Wrocław trasami přes Jaroměř a Týniště nad Orlicí. U obou tras budou zjištěny možnosti návrhů tohoto spojení vyplývající ze stávajícího stavu železniční infrastruktury a uvažovaného návrhu jízdního řádu. V případě konfliktních situací budou navrženy drobné úpravy jízdních řádů tak, aby zůstaly zachovány stávající taktové uzly. Výstupem této práce je návrh nové provozní koncepce a také její ekonomické a provozní vyhodnocení.

Návrh nové provozní koncepce autobusové dopravy v oblasti Rudenska

Příbrský, Adam; bakalářská práce; 2023

Cílem této práce je nejprve prozkoumat přepravní vztahy a stávající provozní koncept dopravy v oblasti Rudenska a posléze v dalších částech na základě poznatků a za použití zásad integrálního taktového grafikonu navrhnout nový koncept autobusové dopravy. Posledně budou navržené provozní koncepty mezi sebou porovnány z ekonomického i přepravního hlediska a jeden pak bude doporučen k implementaci.

Návrh systému páteřních linek veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji

Cieslar, Tomáš; bakalářská práce; 2022

Práce se zabývá návrhem páteřních linek veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji. Analýzou jsem nalezl nejzásadnější přepravní směry a linky a dle toho jsem navrhl páteřní linky v tomto kraji. V rámci dané infrastruktury je tedy pro každou linku navržena vhodná modální volba. Taktéž jsem v práci určil jednotlivé taktové uzly, kde na sebe spoje navazují.

Ověření provozních konceptů uzlu Hradec Králové po modernizaci simulací

Šafranko, Vojtěch; diplomová práce; 2022

Diplomová práce se zabývá návrhem simulačního modelu stanice Hradec Králové hlavní nádraží a železničních tratí v okolí této stanice. V následujících letech proběhne modernizace této stanice a přilehlých traťových úseků, z toho budou některé zdvoukolejněny. S pomocí simulace bude ověřena nová provozní koncepce, která počítá se zvýšeným objemem osobní i nákladní dopravy, ve srovnání s provozní koncepcí ve studii proveditelnosti.

Možnosti rozvoje tarifního systému Pražské integrované dopravy

Macháček, Vít; diplomová práce; 2022

Cílem této diplomová práce je rozebrat problematiku tarifu integrovaných dopravních systémů z často opomíjených úhlů pohledu, např. jednoduchosti pro cestujícího, rychlého odbavení či garance zajištění přepravy. V druhé části práce jsou tyto teoretické základy aplikovány na Pražskou integrovanou dopravu, kde jsou na konkrétních příkladech vyhledány mezery v kvalitě tarifu a navrženy principy, kterými se při rozvoji tarifu řídit, aby bylo možné udržet veřejnou dopravu přívětivou a konkurenceschopnou. V poslední části je práce doplněna o několik inspirativních příkladů z jiných systémů.

Prověření tras dálkových vlaků na trati Praha - Beroun

Fišl, Kristián; bakalářská práce; 2021

Předložená práce je zaměřena na problematiku provozní koncepce na trati Praha – Beroun. V práci je provedena analýza současné provozní koncepce jak příměstské, tak dálkové dopravy na této relaci. Z analýzy plynou omezující podmínky pro úpravu stávajícího stavu. Autor navrhuje, zkoumá a vyhodnocuje několik variant organizace provozu po dokončení modernizace úseku Praha-Smíchov – Praha-Radotín v podobě nákresných jízdních řádů. Na závěr jsou doporučeny nejlepší varianty pro daný rozsah provozu.