Projekt Integrální taktový grafikon v ČR (17X1IG, 17X2IG) je určen pro studenty oboru LOG/LA - Logistika a řízení dopravních procesů bakalářského a navazujícího magisterského studia.
Taktový jízdní řád je způsob organizace zejména veřejné osobní dopravy. Využití najde nejen na železnici, setkat se s ním můžete například i na páteřních linkách v autobusové dopravě. Taktový jízdní řád je založen na pevném intervalu linek (doba taktu), které se potkávají v taktových uzlech, kde je mezi nimi umožněn vzájemný přestup. Tyto linky mají navíc jednotnou osu symetrie, což znamená, že návaznosti uskutečnitelné v jednom směru mohou proběhnout i při cestě zpět.
Uveďme si jednoduchý příklad. Vždy v celou hodinu (X:00) se vlaky potkají v uzlu, cestující mohou přestoupit na libovolný spoj. Krátce po celé hodině se vlaky vydají na cestu. Po uplynutí poloviny doby taktu (při hodinovém taktu tedy v X:30) se potkají protisměrné spoje dané linky, na jednokolejné trati dochází ke křižování. Krátce před následující celou hodinou se vlaky opět sjedou do uzlu, aby mohly být uskutečněny stejné přestupní vazby, jako předešlou hodinu.
Chcete být tam, kde se něco děje? Zajímáte se o jízdní řády? Chcete se něco naučit a něco vytvořit? Pak jste na správné adrese!
O co byste přišli, pokud byste nevyužili naši lákavou nabídku?
Nezaujalo? Pak se ovšem prosím vraťte odkud jste přišli, protože je to vaše poslední šance. Kromě toho to není až tak úplně pravda, protože vás samozřejmě potřebujeme na něco „zcela“ jiného, že?
Náš projekt se schází pravidelně jednou za 14 dní spolu se sesterskými projekty. U lahodných chlebíčků diskutujeme o aktuálních problémech veřejné dopravy nebo konzultujeme bakalářské a diplomové práce. Přijďte na schůzku nanečisto, viz aktuální termíny.
„Kdo nic nedělá je napřed.“
„Cestujeme na Zdeňka,
jaká že to jízdenka?!“
Téma výzkumu: „Návrh mikrosimulace v modelech procesů na železničních stanicích“
„Ať jste kdekoliv, nacházíte se v prostoru širšího Rakovnicka“
Téma výzkumu: „Přepravní optimalizace velikosti pásem ve vícestupňové obsluze území“
„Člověk sedí, ono to jede, nic víc k životu nepotřebujete“
Téma výzkumu: „Indikátory dopravní infrastruktury a provozní koncepce ovlivňující Modal-Split“
Prišiel som z vychodu Slovenska, zo Spišskej Novej Vsi vlakom a od šotoušství mám pomerne ďaleko. V podstate som rád, keď to jazdí a keď to jazdí na čas. V bakalarke budem efektívne prepájať Slovensko s Ukrajinou osobnou železničnou dopravou.
Pocházím z Dobřichovic. Podobně jako ostatní na projektu mě pojí vztah k dopravě již od dětství. Vzhledem k blízkosti hlavní železniční trati mému bydlišti se stala středem mého zájmu především železniční doprava, nepohrdnu však pochopitelně ani jinými módy VHD. V bakalářské práci bych se rád zabýval právě svojí domácí tratí 171 (Praha – Beroun).
Jmenuju se Láďa a jsem z Prahy. Kromě technologie veřejné dopravy všech módů mě baví i jejich vzájemná, zejména tarifní integrace. I proto jsem se ve své bakalářce věnoval tématu Využití zařízení cestujícího pro alternativní tarifikaci a marketing ve veřejné dopravě.
Níže uvádíme pro ilustraci závěrečné práce, na kterých se podíleli naši studenti a které svým záběrem postihují portfolio problémů řešených v rámci projektu.
Koubek Ladislav; bakalářská práce; 2025
Tato bakalářská práce se zabývá využitím mobilních zařízení uživatelů pro alternativní tarifikaci ve veřejné dopravě s důrazem na cílení na příležitostné cestující. Analyzuje řešení z domácí i zahraniční praxe (například Check-In/Check-Out, capping, Mobile PayAs-You-Go) a hodnotí jejich přínosy a omezení z pohledu cestujících i dopravců. Na základě poznatků z vybraných zahraničních i českých provozů je navržena nabídka pro příležitostné cestující, která reflektuje moderní trendy digitalizace a marketingu ve veřejné dopravě.
Sklenář Adam; bakalářská práce; 2025
Tato práce se zabývá návrhem pásmového jízdního řádu na trati Praha Beroun. V práci je analyzováno území v okolí trati a přepravní vztahy v rámci něj. Dále je vyhodnocen současný a budoucí stav dopravní infrastruktury. Analyzována je také současná a výhledová provozní koncepce objednavatelů. Následně je vytvořen samotný návrh nové provozní koncepce. V poslední části je tento návrh vyhodnocen a porovnán s výhledovou provozní koncepcí objednavatele.
Příbrský Adam; diplomová práce; 2025
Cílem této práce je nejprve prozkoumat přepravní vztahy a stávající provozní koncept autobusové dopravy v oblasti Švetskové dráhy a posléze v dalších částech na základě poznatků navrhnout nový koncept autobusové dopravy. Nakonec bude navržený provozní koncept porovnán se stávajícím dle dopravně-technologických a ekonomických parametrů.
Chudomel Matěj; bakalářská práce; 2024
Práce se zabývá návrhem nové autobusové linky mezi Jihlavou a Hradcem Králové. V analytické části bude ve vymezeném území provedena analýza přepravních vztahů a stávající dopravní obslužnosti. Na základě toho budou vybrány dvě varianty tras, pro které bude při zohlednění zásad integrálního taktového grafikonu zpracován provozní koncept. Nakonec budou oba navržené koncepty podrobeny provoznímu vyhodnocení a jedna z variant bude doporučena k implementaci.
Králová, Anežka; diplomová práce; 2024
Předmětem práce je analýza a zlepšení dopravní obslužnosti veřejnou dopravou obcí v mikroregionu Milevsko. Na základě analýzy příměstských přepravních vztahů a analýzy stávající provozní koncepce budou identifikována slabá místa v rámci stávající provozní koncepce, která budou následně eliminována v nově navržené provozní koncepci. Nový koncept bude závěrem vyhodnocen z hlediska dopravní obslužnosti řešeného území veřejnou dopravou, dopravního výkonu, počtu vozidel či infrastrukturních změn.
Fišl, Kristián, Bc.; diplomová práce; 2023
Předložená práce je zaměřena na problematiku organizace provozu na trati Plzeň – Domažlice – Česká Kubice během její modernizace. V práci je provedena analýza současné provozní koncepce regionální a dálkové dopravy na této trati. Na základě provedené analýzy a omezujících podmínek jsou navrženy varianty možné organizace provozu včetně náhradní autobusové dopravy během jednotlivých etap modernizace. Autor doporučuje nejlepší varianty pro jednotlivé fáze přestavby.
Smetana, Leoš; diplomová práce; 2023
Tato práce se zabývá návrhem pravidelného regionálního železničního spojení měst Pardubice, Hradec Králové, Náchod a Wrocław trasami přes Jaroměř a Týniště nad Orlicí. U obou tras budou zjištěny možnosti návrhů tohoto spojení vyplývající ze stávajícího stavu železniční infrastruktury a uvažovaného návrhu jízdního řádu. V případě konfliktních situací budou navrženy drobné úpravy jízdních řádů tak, aby zůstaly zachovány stávající taktové uzly. Výstupem této práce je návrh nové provozní koncepce a také její ekonomické a provozní vyhodnocení.
Příbrský, Adam; bakalářská práce; 2023
Cílem této práce je nejprve prozkoumat přepravní vztahy a stávající provozní koncept dopravy v oblasti Rudenska a posléze v dalších částech na základě poznatků a za použití zásad integrálního taktového grafikonu navrhnout nový koncept autobusové dopravy. Posledně budou navržené provozní koncepty mezi sebou porovnány z ekonomického i přepravního hlediska a jeden pak bude doporučen k implementaci.
Cieslar, Tomáš; bakalářská práce; 2022
Práce se zabývá návrhem páteřních linek veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji. Analýzou jsem nalezl nejzásadnější přepravní směry a linky a dle toho jsem navrhl páteřní linky v tomto kraji. V rámci dané infrastruktury je tedy pro každou linku navržena vhodná modální volba. Taktéž jsem v práci určil jednotlivé taktové uzly, kde na sebe spoje navazují.