Disertační práce a habilitiace Věda a výzkum

Disertační práce a habilitiace

Doktorandi v rámci našich projektů rozvíjeli i vědecký základ plánování nabídky, dopravního modelování a dopravní technologie.

Práce jsou zpravidla vedeny s využitím kontaktů z praxe.

Pojďme si ukázat některé z nich.

ilustrační GVD

Představení vybraných disertačních prací

Dopravní plánování v systémech veřejné dopravy

Janoš, Vít; habilitace; 2022

Práce se zabývá problematikou dopravního plánování v systémech veřejné dopravy, se zaměřením na osobní železniční dopravu. Jsou představeny jednotlivé kroky dopravního plánování, jakož i vybrané postupy a metody, exaktní i heuristické, které jsou v dopravním plánování uplatnitelné. Autor se v práci snaží o propojení otázek dopravního chování, zjišťování přepravních vztahů a metod plánování linek tak, aby bylo možné při aplikaci představených postupů ve výsledném efektu dosáhnout příznivějšího modal split veřejné dopravy.

Modifikace makroskopického dopravního modelu

Kříž, Milan; disertace; 2020

Tato disertační se zabývá problematikou makroskopického dopravního modelování. Cílem této disertační práce je rozšířit standardní postup výpočtu makroskopického dopravního modelu o model, který pro každou zónu dopravního modelu určuje podíl jednotlivců vlastnících předplatní jízdenku na veřejnou dopravu nebo disponujících osobním automobilem. Využívání těchto nástrojů mobility není uvažováno jako pouhý vstup do dopravního modelu, ale používání těchto nástrojů je uvažováno jako závislé na různých faktorech popsaných v této práci. Hypotézy byly ověřeny multinomiálním logitovým modelem, nested-logit modelem a smíšeným logitovým modelem. Disertační práce představuje nový postup, který zahrnuje tyto faktory do makroskopického dopravního modelu.

Taktové trasy pro nákladní vlaky v síti (EN)

Drábek, Michal; disertace; 2014

Ústředním tématem práce je „nákladní takt“, tedy téma, které se ve výzkumu jízdních řádů a kapacity dráhy do té doby vyskytovalo spíše okrajově. Nejprve je rozebrána problematika tvorby jízdních řádů nákladních vlaků v rámci integrálního taktového jízdního řádu (ITJŘ) osobní dopravy. Vzhledem k povaze nákladní železniční dopravy je potvrzen závěr, že má smysl zavádět spíše taktové grafikonové trasy jako nabídku kapacity, než systematické jízdní řády pro nákladní vlaky. Návrh je ověřen na dvou studiích. Výsledky potvrzují značný ekonomický přínos navrženého postupu.

Přehled všech obhájených disertací a habilitací v týmu

RokTypAutorNázev
2022HabJanoš, VítDopravní plánování v systémech veřejné dopravy
2020DisKříž, MilanModifikace makroskopického dopravního modelu
2014DisDrábek, MichalTaktové trasy pro nákladní vlaky v síti (EN)
2012DisPospíšil, JiříÚprava sítě železničních tratí umožňující zavedení systémových jízdních dob integrálního taktového grafikonu
2006DisBaudyš, KarelOptimalizace v integrálním taktovém grafikonu, fuzzy řízení provozu při odchylkách od grafikonu
2006DisJanoš, VítPlánování nabídky v integrálním taktovém grafikonu