Výzkumné projekty Věda a výzkum

Projekty TAČR

Metodika systematického zavedení a provozování simulátorů kolejových vozidel pro výcvik strojvedoucích v ČR

TAČR CK01000132

Hlavním cílem projektu je vytvoření metodického postupu umožňující zavedení a provozování systematického výcviku strojvedoucích s využitím simulátorů kolejových vozidel v ČR. Výstupy z tohoto projektu budou přímo aplikovatelné do legislativního procesu získání a ověření odborné způsobilosti strojvedoucích a budou sloužit jako základní specifikace pro systematické zavedení tohoto procesu v ČR. Projekt realizuje prvním nutný krok k realizaci a naplnění ideového záměru zavedení systematického výcviku strojvedoucích v ČR, který je uveden v implementačním plánu k Akčnímu plánu rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 schválen vládou ČR, obsahuje projektovou kartu : ŽD-21 Trenažér a simulátor řízení kolejových vozidel.

Období řešení 2020-2022

Efektivní provozní koncept pro Rychlá spojení

TAČR CK01000004

Cílem projektu je zformulovat obecně použitelnou metodiku pro návrh efektivního síťového provozního konceptu dálkových linek na Rychlých spojeních a zejména na navazujících tratích. v souladu se závaznou legislativou, včetně postupu pro rozvržení těchto linek do homogenních a provozně efektivních souborů, kde každý soubor může být provozován jiným dopravcem. Metodika zkombinuje aplikaci matematických zákonitostí integrálního taktového jízdního řádu s omezujícími podmínkami vyplývajícími z koordinované konstrukce grafikonu pro více linek různých vrstev drážní osobní dopravy. Provozní koncept, navržený na základě aplikace metodiky, bude využit při přípravě oficiální Koncepce veřejné dopravy. Dále bude navrženo rozvržení těchto linek do ucelených provozních souborů.

Období řešení 2020-2023

Výsledky

Synergie v plánování železničních linek – zefektivnění obsluhy území veřejnou drážní dopravou

TAČR TJ01000162

Vytvoření a certifikace metodiky pro objednatele veřejné drážní dopravy, jejímž cílem je identifikace potenciálních synergických efektů mezi různými hierarchickými vrstvami obsluhy pro plánování efektivního konceptu linek na principu integrálního taktového jízdního řádu. Metodika zohlední princip přiměřenosti obsluhy vzhledem k přepravní poptávce očekávatelné v daném území, jakož i efektivitu nasazení vozidel. Dalšími výstupy projektu bude síťový návrh (vertikálně i horizontálně) integrovaného provozního konceptu společného pro více objednatelů veřejných služeb a seznam záměrů výstavby nových železničních zastávek, jejichž realizace by snížila systémovou efektivitu obsluhy území veřejnou drážní dopravou.

Období řešení 2017-2019

Výsledky

Rychlá spojení metropolitních oblastí: dopady (nové) dostupnosti na pracovní trh

TB0500MD005

Cílem projektu je stanovení metodiky pro hodnocení intenzity vlivů plynoucích ze změněné propojenosti metropolitních center s ostatními centry různých úrovní (regionální a lokální) a periferních (příhraničních i vnitřních) území a hodnocení vlivů Rychlých spojení na pracovní trhy v kontextu ČR i blízkého zahraničí.

Období řešení 2016

Optimalizace rozvoje železničního systému ČR z hlediska přepravních potřeb

TAČR TB0300MD013

Cílem je navrhnout postup optimální vzájemné interakce parametrů infrastruktury a vozidel s ohledem na dopady na požadavky železničního provozu směrem k objednatelům závazků veřejné služby a konečným zákazníkům. • Optimalizace vztahů provozovatelů infrastruktury a vozidel a podnikání na železnici. • Posouzení podílů kapacit mezi osobní a nákladní dopravou na kapacitně vytížených trasách a stanovení požadavků na výkonnostní parametry jednotlivých segmentů dopravy. • Nové technologie a inovace směřující ke zvýšení kapacity a bezpečnosti na železnici i s ohledem na udržení pozitivního vlivu železnice na životní prostředí. • Zlepšení nabídky v mezinárodní železniční dopravě.

Období řešení 2015-2016

Konfigurace taktových uzlů v železniční síti ČR

CG723-138-190

Parametrizace železniční sítě v ČR z hlediska její zapojení do dopravní obslužnosti zkvalitněním nabídky, a to definovaním optimálních taktových uzlů sítě, z pohledu přestupních vazeb a prostorové dostupnosti území.

Období řešení 2007-2009

Studentské granty

Sběr a analýza dat pro výzkum role drážního faktoru v procesu rozhodování cestujících při volbě dopravního módu

SGS20/140/OHK2/2T/16

Zajištění dat pro podporu výzkumu role drážního faktoru v atraktivitě dopravních módů pro cestující formou přepravních průzkumů a dotazníkového šetření včetně jejich analýzy v návaznosti na nedávno provedenou směnu provozního konceptu ve prospěch drážní dopravy.

Období řešení 2020-2021

Zajištění báze dat o národní železniční infrastruktuře a metodiky její aktualizace na základě strojově čitelných dat pro účely návrhu GVD a mikrosimulace provozu

SGS19/122/OHK2/2T/16

Rozvoj a stabilizace báze dat o železniční infrastruktuře pro účely akademických a komerčních prací v působnosti ČVUT FD K617 včetně možností využití nových zdrojů strojově čitelných dat a metodiky jejich využití pro příklady užití - konstrukce grafikonu vlakové dopravy a mikrosimulace železničního provozu.

Období řešení 2019-2020

Simulace propustnosti taktových uzlů železniční sítě

SGS11/075/OHK2/1T/16

V evropské železniční osobní dopravě (včetně ČR) se stále více prosazuje tzv. integrální taktový grafikon (ITG), který v součinnosti s nákladní dopravou vytváří ve specifických místech a časech tzv. úzká hrdla infrastruktury. Interakce osobního a nákladního provozu (především ve výhledu) způsobuje konflikty mezi požadavky na kapacitu dopravní cesty a vlastnostmi infrastruktury, zejména při zahrnutí vlivu nepravidelností (zpoždění). Výsledkem je buď snížená kvalita (nedostatečná stabilita) provozního konceptu (včetně nákladního provozu), popř. je zcela nemožné takový provozní koncept při zahrnutí vlivů zpoždění sestavit.
Cílem projektu je ověřit postup pro tvorbu a kontrolu skutečné dynamické propustnosti taktových uzlů při zahrnutí osobní i nákladní dopravy včetně vlivů nepravidelností v provozu. Zároveň je cílem i nastínit možné infrastrukturní úpravy jako výsledek koordinace mezi dopravou za nepravidelností a požadovanou stabilitou provozního konceptu.
Jako předloha ve formě ITG osobní dopravy budou využity výstupy projektu výzkumu a vývoje MD č. CG723-138-190 - Konfigurace taktových uzlů v železniční síti ČR. Praktické prověřování bude probíhat s využitím švýcarského simulačního SW OpenTrack, který má ČVUT v Praze, Fakulta dopravní, pro vědeckovýzkumné projekty k dispozici.

Období řešení 2011