Konkurenceschopná veřejná doprava Taktové projekty

Projekt Konkurenceschopná veřejná doprava (17X1KC, 17X2KC) je určen pro studenty oboru LOG/LA - Logistika a řízení dopravních procesů bakalářského a navazujícího magisterského studia.

Co děláme

Jde nám především o makroskopické dopravní modelování a navrhování nabídky ve veřejné dopravě.

Do makroskopického dopravního modelování patří především:

  • čtyřstupňový dopravní model,
  • teorie diskrétní volby.

Navrhování nabídky ve veřejné dopravě zahrnuje:

  • analýzu poptávky po veřejné dopravě,
  • analýzu konkurenceschopnosti veřejné dopravy vůči IAD a dalším módům,
  • navrhování nabídky veřejné dopravy s ohledem na její konkurenceschopnost vůči ostatním módům,
  • variantní návrhy nabídky veřejné dopravy s ohledem na ekonomiku provozu.

Koho hledáme?

Studenty, kteří:

  • se nebojí myslet,
  • se chtějí pravidelně setkávat se svými vedoucími,
  • chtějí vidět veřejnou dopravu v reálných souvislostech.

Co z vás uděláme?

Odborníky, kteří:

  • budou mít na paměti obě strany problému (nabídku, ale i poptávku),
  • budou schopni samostatně myslet.

Náš projekt vznikl specializací od mateřského tradičního projektu Integrální taktový grafikon v ČR s množstvím úspěšných absolventů, mezi které se můžeš zařadit i Ty!

Schůzky projektu

Náš projekt se schází pravidelně jednou za 14 dní spolu se sesterskými taktovými projekty. Diskutujeme o aktuálních problémech veřejné dopravy, probíráme semestrální témata, informujeme se o v praxi použitých dopravních řešeních nebo konzultujeme bakalářské a diplomové práce. Přijďte na schůzku nanečisto, viz aktuální termíny.

projektový poster KC 2024

Popis v PDF Prezentace v PDF

Náš tým

Ing. Milan Kříž, Ph.D.

vedoucí projektu, odborný asistent ČVUT FD K617

„A proč si myslíš, že by to podle tvýho jezdit mělo a podle mýho ne?“

11DOPM - Dopravní plánování a modelování
17GEDS - Geografie dopravních systémů

Ing. Stanislav Metelka

vedoucí projektu, doktorand ČVUT FD K617

„Tramvajový zvonec klaksonem ani empétrojkou nenahradíš.“

17TEDL - Technologie dopravy a logistika
17TVD - Technologie veřejné dopravy

Naši studenti

Kateřina

Do projektu KC mě přivedl, asi jako většinu, dlouhodobý zájem o veřejnou hromadnou dopravu, který pramení již od útlého dětství. Přes mapy a sítě vedení linek pražské MHD jsem později přidala železnici, a to vše povýšila o zájem o železnici německy mluvících zemí, jelikož jsem si velice oblíbila jejich řeč a kulturu. A to mě také přivedlo k Erasmu v Berlíně, kde jsem strávila letní semestr 2024 a v němž pokračuji i nyní, v zimním semestru. V bakalářské práci chci využít svých jazykových znalostí a rozšířených zkušeností z německého železničního systému.

Michal

Mám vzťah k doprave už od detstva, kedy som si kreslil grafikony do zošitov a chodil sa pozerať na vláčiky. Ako rodák z "diery" na Považí, Dubnice nad Váhom, ktorá má veľmi nevhodne riešené a nekonkurencieshopné systémy hromadnej dopravy, najmä autobusovej, som sa začal zaujímať o možnosti nejakého zlepšovania dopravy u nás aj inde. A tak som sa rozhodol študovať dopravu, a to technológiu verejnej dopravy. Verím, že na základe týchto znalostí, ktoré získam štúdiom, budem môcť jednoho dňa zlepšiť dopravu v mojej domovine, s čím súvisí aj moja bakalárska práca. Okrem dopravy ma baví aj politika, geografia, nezrozumiteľne rýchla reč či sťažovanie sa na všetko.

Filip

Pocházím z Jablonce nad Nisou. Již od mala mě zajímala doprava, ke které se pak i připojila ekonomika. Především mě zajímá železnice, ale ostatní mody jsem si taky zoblíbil. V bakalářce bych se chtěl zaměřit na optimalizace.

Sebastian

Jsem z Říčan, z města za velkoměstem. Odjakživa jsem se zajímal o dopravu, z počátku především o dopravu kolejovou. Na nádraží nicméně nebydlím, tudíž tento zájem se časem rozšířil i o dopravu autobusovou, a nakonec jsem dospěl k veřejné dopravě jako celku. Již nějaký čas též pracuji na mém domovském městském úřadě, kde mám na starost strategický rozvoj veřejné dopravy. Tuto práci mám velmi rád, ale od tématu dopravy na maloměstě si již chci trochu odpočinout, a tak jsem se svoji bakalářku rozhodl zaměřit na noční dálkovou železniční dopravu. Změna je život. :) Mezi mé koníčky patří cestování po Evropě (jak jinak), vychutnávání si dobrého jídla, obdivování architektury, ale i turistika a lyžování.

Štěpán

Pocházím z východočeské vesnice Kratonohy, která se nachází nedaleko Hradce Králové. Již od dětství jsem se zajímal o dopravu, především o MHD. Ale jak šel čas, tak se můj zájem ubíral postupně čím dál více do regionální dopravy, především autobusové. Té jsem se věnoval také ve svojí bakalářské práci a rád bych se jí zabýval i dále do budoucna. K mým koníčkům patří kromě dopravy i cestování, fotografování a sem tam nějaká ta turistika nebo cyklistika.

Martin

Pôvodom som z Bratislavy, ale môj zápal pre dopravu ma pritiahol až do Prahy. Záujem o dopravu mám už od detstva, v ktorom som trávil dlhé chvíle nad dopravnými plánikmi a mapami, neskôr transformovaný do pubertálnej „šoto“ fázy. Aktuálne sa v rámci projektu 17KC usilujem o dosiahnutie odbornej fázy. Verím, že jej začiatkom bude moja bakalárska práca, venujúca sa systému verejnej dopravy v meste Pezinok, ktoré si dovolím nazvať najväčším detašovaným sídliskom Bratislavy. Práca pozostáva z analýzy aktuálneho stavu a následnej úpravy autobusových liniek tak, aby vytvorili spolu so železnicou konkurencieschopný dopravný systém.

Filip

Celý svůj život žiji v Praze, a proto je mi doprava v tomto městě nejbližší. Zajímá mě provoz všech módů městské hromadné dopravy, ať se jedná o silniční či městskou kolejovou dopravu. Svoji pozornost také zaměřuji na budoucí rozvoj veřejné dopravy nejen v našem hlavním městě. Ve své bakalářské práci jsem se věnoval možnostem rozšíření zastávek na znamení právě na linkách Pražské integrované dopravy. Mou velkou zálibou je rovněž cestování do zahraničí i po Česku.

Egor

Pocházím z Krasnodaru. Zajímá mě modelování a plánování veřejné dopravy. V Praze rád využívám všechny druhy veřejné dopravy. Tématem mé bakalářské práce je návrh nové provozní koncepce městské a příměstské železnice v Krasnodaru.

Naši partneři

TU Drážďany
Leo Expres
PTV Group
IDSK - Integrovaná doprava Středočeského kraje
KIDSOK - Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje
KOVED - Koordinátor veřejné dopravy zlínského kraje
TSK Praha a.s.

Poslední diplomky a bakalářky

Níže uvádíme pro ilustraci závěrečné práce, na kterých se podíleli naši studenti a které svým záběrem postihují portfolio problémů řešených v rámci projektu.

Autobusové linky v Pezinku

Šulek Martin; bakalářská práce; 2024

Práca sa zaoberá vytvoreným nového koncepčného návrhu mestskej hromadnej dopravy v Pezinku a úpravu regionálnych autobusových liniek. Prvú časť tvorí analýza súčasného stavu verejnej dopravy v meste Pezinok. Druhá čast je analýza obdobných systémov verejnej dopravy v Európe, relevantných strategických dokumentov a vybraných zdrojov. Na ich základe sú vypracované obecné zásady navrhovania liniek regionálnej a mestskej hromadnej dopravy v Pezinku. Tretia čast je návrh novej koncepcie verejnej autobusovej dopravy na území Pezinka za využitia skorej navrhnutých zásad.

Návrh nové koncepce regionální autobusové dopravy na Strakonicku

Šrajer Štěpán; bakalářská práce; 2024

Předmětem práce je nejprve analyzovat přepravní vztahy v oblasti Strakonicka a následně analyzovat současnou úroveň dopravní obslužnosti regionální autobusovou dopravou. Na základě těchto analýz je dalším krokem návrh nové koncepce regionální autobusové dopravy v oblasti, která bude využívat principy taktového jízdního řádu. V závěru práce je koncepce zhodnocena ve srovnání se současným provozem.

Noční osobní dálková železniční doprava v Česku a na přilehlých relacích

Macura Sebastian; bakalářská práce; 2024

Práce se zabývá problematikou provozu nočních spacích vlaků v Česku a okolní Evropě. Jsou zkoumány obecné vlastnosti tohoto dopravního módu a možnost podílení se tohoto módu na dopravní obslužnosti Evropy. Práce reaguje na rozvoj spacích vlaků v blízkém zahraničí. Dále je prověřován rozvoj spacích spojení spojující Česko s okolní Evropou na základě zjištěné poptávky prostřednictvím přizpůsobeného gravitačního modelu a analyzovaných okrajových podmínek pro maximalizaci atraktivity takových spojení. Hlavní výstup práce je ideový návrh efektivního provozního konceptu spacích spojení.

Možnosti rozšíření zastávek na znamení v PID

Šlapák, Filip; bakalářská práce; 2023

Předmětem práce je analyzovat současný stav zastávek na znamení v Pražské integrované dopravě a ostatních systémech veřejné dopravy a na základě analýzy posoudit možnosti zavedení plošných zastávek na znamení v PID. Součástí práce je popis náležitostí, které je vhodné před zavedením takového systému aplikovat a také pozitivních i negativních dopadů rozšíření zastávek na znamení.

Nová koncepce obsluhy města Příbram městskou hromadnou dopravou

Marášková, Iveta, Bc.; diplomová práce; 2023

Předmětem diplomové práce je tvorba nového koncepčního návrhu pro městskou hromadnou dopravu na území města Příbram. Nová koncepce obsluhy vychází z analýzy současného stavu MHD a z definovaných přepravních zdrojů a cílů cest v rámci města. Součástí práce je stanovení linkového vedení, provozních ukazatelů a rámcového ekonomického dopadu na provoz dopravního systému.

Prověření možnosti zavedení zónově-relačního tarifu IDZK

Havel, Dominik, Bc.; diplomová práce; 2023

Tato práce se zabývá popisem stávajících zónově-relačních tarifů v Česku a v postupných krocích návrhem zónově-relačního tarifu pro Integrovanou dopravu Zlínského kraje. Prověřovány jsou inovativní postupy ve výpočtu tarifní matice, posouzen je i způsob určení povolené cesty. Součástí práce je také návrh ceníku a vyhodnocení jeho dopadu na tržby. Náležitá pozornost je věnována dalšímu rozvoji tarifní nabídky s ohledem na cestující, kteří využívají veřejnou dopravu pravidelně, avšak ne každodenně.

Pásmový jízdní řád na tratích Praha – Lysá nad Labem – Kolín / Mladá Boleslav

Heřmanová, Zuzana, Bc.; diplomová práce; 2023

Předmětem diplomové práce je návrh provozního konceptu na tratích Praha – Lysá nad Labem–Kolín / Mladá Boleslav s využitím pásmového jízdního řádu. V první části je definován pásmový JŘ a ostatní typy pásmování. V následující části je podrobně prozkoumán a popsán aktuální provozní koncept na těchto tratích. Třetí část zahrnuje analýzu strategických dokumentů se zaměřením na požadavky objednatelů, které se týkají řešených tratí. Čtvrtá část obsahuje analýzu přepravní poptávky z pohledu přepravního průzkumu uskutečněného na tratích a z pohledu přepravních vztahů zjištěných ze statistického zdroje. V další části jsou navrženy provozní koncepty. V poslední části jsou zhodnoceny všechny varianty a následně je vybrána a doporučena jedna varianta návrhu.

Úprava SSZ s tramvajovým provozem se zaměřením na efektivitu provozu

Gregora, Tomáš; bakalářská práce; 2022

Práce je primárně zaměřena na aktivní preferování tramvajových souprav na křižovatkách v hlavním městě Praze. Základ pro výslednou synergii opatření podporující spolehlivost provozu MHD tvoří podmínky pražského prostředí a kombinace řízení dopravy na světelně řízených křižovatkách s prvky zajišťující správnou funkci veřejné služby MHD. Úprava dynamického řízení v rámci konkrétního světelného signalizačního zařízení je poté interpretována prostřednictvím hlavních přínosů a dopadů pro různé zúčastněné subjekty.

Obsluha města Poděbrady veřejnou dopravou

Urbánek, Adam; bakalářská práce; 2022

Předmětem práce je analyzovat současný stav veřejné hromadné dopravy, přepravní poptávku a její zdroje a cíle ve městě Poděbrady a na základě této analýzy navrhnout vhodný provozní koncept veřejné hromadné dopravy na území města včetně jeho ekonomické náročnosti. V rámci práce jsou porovnávány tři možné varianty obsluhy města veřejnou dopravou, z nichž je jako nejvhodnější vybrána varianta jedné linky MHD obsluhující především jádrové oblasti města.