Projekt Konkurenceschopná veřejná doprava (17X1KC, 17X2KC) je určen pro studenty oboru LOG/LA - Logistika a řízení dopravních procesů bakalářského a navazujícího magisterského studia.
Jde nám především o makroskopické dopravní modelování a navrhování nabídky ve veřejné dopravě.
Do makroskopického dopravního modelování patří především:
Navrhování nabídky ve veřejné dopravě zahrnuje:
Studenty, kteří:
Odborníky, kteří:
Náš projekt vznikl specializací od mateřského tradičního projektu Integrální taktový grafikon v ČR s množstvím úspěšných absolventů, mezi které se můžeš zařadit i Ty!
Náš projekt se schází pravidelně jednou za 14 dní spolu se sesterskými taktovými projekty. Diskutujeme o aktuálních problémech veřejné dopravy, probíráme semestrální témata, informujeme se o v praxi použitých dopravních řešeních nebo konzultujeme bakalářské a diplomové práce. Přijďte na schůzku nanečisto, viz aktuální termíny.
„A proč si myslíš, že by to podle tvýho jezdit mělo a podle mýho ne?“
„Čekal jsem leccos, ale tohle mě dostalo“
„Tramvajový zvonec klaksonem ani empétrojkou nenahradíš.“
Pocházím z východočeské vesnice Kratonohy, která se nachází nedaleko Hradce Králové. Již od dětství jsem se zajímal o dopravu, především o MHD. Ale jak šel čas, tak se můj zájem ubíral postupně čím dál více do regionální dopravy, především autobusové. Té bych se rád věnoval také ve svojí bakalářské práci a i dále do budoucna. K mým koníčkům patří kromě dopravy i cestování, fotografování a sem tam nějaká ta turistika nebo cyklistika.
Jsem z Říčan, z města za velkoměstem. Odjakživa jsem se zajímal o dopravu, z počátku především o dopravu kolejovou. Na nádraží nicméně nebydlím, tudíž tento zájem se časem rozšířil i o dopravu autobusovou, a nakonec jsem dospěl k veřejné dopravě jako celku. Již nějaký čas též pracuji na mém domovském městském úřadě, kde mám na starost strategický rozvoj veřejné dopravy. Tuto práci mám velmi rád, ale od tématu dopravy na maloměstě si již chci trochu odpočinout, a tak jsem se svoji bakalářku rozhodl zaměřit na noční dálkovou železniční dopravu. Změna je život. :) Mezi mé koníčky patří cestování po Evropě (jak jinak), vychutnávání si dobrého jídla, obdivování architektury, ale i turistika a lyžování.
Celý svůj život žiji v Praze, a proto je mi doprava v tomto městě nejbližší. Zajímá mě provoz všech módů městské hromadné dopravy, ať se jedná o silniční či městskou kolejovou dopravu. Svoji pozornost také zaměřuji na budoucí rozvoj veřejné dopravy nejen v našem hlavním městě. Ve své bakalářské práci jsem se věnoval možnostem rozšíření zastávek na znamení právě na linkách Pražské integrované dopravy. Mou velkou zálibou je rovněž cestování do zahraničí i po Česku.
Pocházím z Prahy a nejen díky tomu je mi blízká zejména MHD velkých měst. Baví mě plánování veřejné dopravy, ekonomika s ní spojená, pozorování souvislostí dopravy a urbanismu nebo možnosti preference vozidel městské hromadné dopravy. V bakalářské práci jsem se proto zaměřil právě na vliv aktivní preference pražských tramvají na světelných signalizačních zařízeních a samotného provozu SSZ na atraktivitu a efektivitu dopravy. Návrhová část práce se věnovala úpravě řídicí logiky konkrétního SSZ.
Pôvodom som z Bratislavy, ale môj zápal pre dopravu ma pritiahol až do Prahy. Záujem o dopravu mám už od detstva, v ktorom som trávil dlhé chvíle nad dopravnými plánikmi a mapami, neskôr transformovaný do pubertálnej „šoto“ fázy. Aktuálne sa v rámci projektu 17KC usilujem o dosiahnutie odbornej fázy. Verím, že jej začiatkom bude moja bakalárska práca, venujúca sa systému verejnej dopravy v meste Pezinok, ktoré si dovolím nazvať najväčším detašovaným sídliskom Bratislavy. Práca pozostáva z analýzy aktuálneho stavu a následnej úpravy autobusových liniek tak, aby vytvorili spolu so železnicou konkurencieschopný dopravný systém.
Pocházím z Krasnodaru. Zajímá mě modelování a plánování veřejné dopravy. V Praze rád využívám všechny druhy veřejné dopravy. Tématem mé bakalářské práce je návrh nové provozní koncepce městské a příměstské železnice v Krasnodaru.
Níže uvádíme pro ilustraci závěrečné práce, na kterých se podíleli naši studenti a které svým záběrem postihují portfolio problémů řešených v rámci projektu.
Šlapák, Filip; bakalářská práce; 2023
Předmětem práce je analyzovat současný stav zastávek na znamení v Pražské integrované dopravě a ostatních systémech veřejné dopravy a na základě analýzy posoudit možnosti zavedení plošných zastávek na znamení v PID. Součástí práce je popis náležitostí, které je vhodné před zavedením takového systému aplikovat a také pozitivních i negativních dopadů rozšíření zastávek na znamení.
Marášková, Iveta, Bc.; diplomová práce; 2023
Předmětem diplomové práce je tvorba nového koncepčního návrhu pro městskou hromadnou dopravu na území města Příbram. Nová koncepce obsluhy vychází z analýzy současného stavu MHD a z definovaných přepravních zdrojů a cílů cest v rámci města. Součástí práce je stanovení linkového vedení, provozních ukazatelů a rámcového ekonomického dopadu na provoz dopravního systému.
Havel, Dominik, Bc.; diplomová práce; 2023
Tato práce se zabývá popisem stávajících zónově-relačních tarifů v Česku a v postupných krocích návrhem zónově-relačního tarifu pro Integrovanou dopravu Zlínského kraje. Prověřovány jsou inovativní postupy ve výpočtu tarifní matice, posouzen je i způsob určení povolené cesty. Součástí práce je také návrh ceníku a vyhodnocení jeho dopadu na tržby. Náležitá pozornost je věnována dalšímu rozvoji tarifní nabídky s ohledem na cestující, kteří využívají veřejnou dopravu pravidelně, avšak ne každodenně.
Heřmanová, Zuzana, Bc.; diplomová práce; 2023
Předmětem diplomové práce je návrh provozního konceptu na tratích Praha – Lysá nad Labem–Kolín / Mladá Boleslav s využitím pásmového jízdního řádu. V první části je definován pásmový JŘ a ostatní typy pásmování. V následující části je podrobně prozkoumán a popsán aktuální provozní koncept na těchto tratích. Třetí část zahrnuje analýzu strategických dokumentů se zaměřením na požadavky objednatelů, které se týkají řešených tratí. Čtvrtá část obsahuje analýzu přepravní poptávky z pohledu přepravního průzkumu uskutečněného na tratích a z pohledu přepravních vztahů zjištěných ze statistického zdroje. V další části jsou navrženy provozní koncepty. V poslední části jsou zhodnoceny všechny varianty a následně je vybrána a doporučena jedna varianta návrhu.
Gregora, Tomáš; bakalářská práce; 2022
Práce je primárně zaměřena na aktivní preferování tramvajových souprav na křižovatkách v hlavním městě Praze. Základ pro výslednou synergii opatření podporující spolehlivost provozu MHD tvoří podmínky pražského prostředí a kombinace řízení dopravy na světelně řízených křižovatkách s prvky zajišťující správnou funkci veřejné služby MHD. Úprava dynamického řízení v rámci konkrétního světelného signalizačního zařízení je poté interpretována prostřednictvím hlavních přínosů a dopadů pro různé zúčastněné subjekty.
Urbánek, Adam; bakalářská práce; 2022
Předmětem práce je analyzovat současný stav veřejné hromadné dopravy, přepravní poptávku a její zdroje a cíle ve městě Poděbrady a na základě této analýzy navrhnout vhodný provozní koncept veřejné hromadné dopravy na území města včetně jeho ekonomické náročnosti. V rámci práce jsou porovnávány tři možné varianty obsluhy města veřejnou dopravou, z nichž je jako nejvhodnější vybrána varianta jedné linky MHD obsluhující především jádrové oblasti města.
Latysh, Egor; bakalářská práce; 2022
Práce se zabývá návrhem konceptu osobní příměstské a městské železniční dopravy v Krasnodaru, konkrétně vybraných navazujících úseků. Cílem práce je analyzovat současný stav dopravní infrastruktury v Krasnodarské aglomeraci a navrhnout provozní koncepce taktového jízdního řádu v městské a příměstské železniční dopravě. V první časti je provedena analýza stávající nabídky spojení a existujících projektů rozvoje dopravní infrastruktury aglomerace. Poslední část je věnována návrhu provozního konceptu taktového jízdního řádu, spolu s porovnáním navrhované varianty se současným stavem.
Mikel, David; diplomová práce; 2022
Diplomová práce se zabývá návrhem a vyhodnocením provozního konceptu regionální osobní železniční dopravy ve Zlínském kraji ve dvou časových horizontech 2035+ a 2050. Základní předpokladem pro uvažovaný budoucí stav železniční infrastruktury je výstavba tzv. Baťovy dráhy z Vizovic do Valašské Polanky a modernizace části železničních tratí v regionu. Provozní koncept je založen na principu integrálního taktového jízdního řádu s pravidelnými návaznostmi mezi linkami v taktových uzlech. Jako podklad návrhu byla zpracována analýza současného stavu železniční sítě a plánovaných záměrů změn. Součástí je také analýza přepravní poptávky v zájmovém území. Výstupy jsou zhodnoceny podle zkrácení jízdních dob a jejich ekonomických dopadů.
Ussipbek, Gauhar; bakalářská práce; 2022
Předmětem práce je zjištění závislosti používání jízdních kol lidmi na povětrnostních podmínkách pomocí analýzy a zpracování dat. V první části práce je provedena rešerše literatury a jsou stanoveny hypotézy. Ve druhé části práce je provedena samotná analýza dat a srovnání výsledků s výsledky z jiných prací.