Vítej na stránce projektu Konkurenceschopná veřejná doprava (17X1KC / 17X2KC), který je určený pro studenty bakalářského i magisterského studia specializace/programu Logistika a řízení dopravních procesů (LOG/LA).
Naším společným cílem je navrhovat taková řešení ve veřejné dopravě, která budou skutečně atraktivní a schopná efektivně konkurovat individuální automobilové dopravě. Nezaměřujeme se jen na teorii – v rámci projektu řešíme praktické problémy a výzvy v městské, regionální i dálkové dopravě. Jsme součástí „rodiny taktových projektů“ a specializujeme se na navrhování vhodné nabídky ve veřejné dopravě a související dopravní plánování.
Náš projekt stavíme na komplexním dopravním plánování a chápeme, že se chceš profilovat v oblasti, která je Ti nejbližší. Můžeš se proto specializovat na dílčí témata, přičemž ale klademe důraz na pochopení jejich vzájemných souvislostí v rámci celku.
Jednotlivé oblasti na sebe logicky navazují:
Hledáme aktivní studenty, kteří mají:
Pracujeme formou měsíčních pravidelných schůzek, kde společně rozebíráme aktuální témata z oboru, prezentujeme postupy a konzultujeme práce. Jednou měsíčně se také setkáváme s kolegy z ostatních „taktových projektů“.
Zaujal Tě náš projekt? Přijď se nezávazně podívat na některou z našich schůzek „nanečisto“. Stačí kontaktovat některého z vedoucích nebo studentů projektu.
Věnuji se zejména modelování dopravní poptávky, ale není mi cizí ani navrhování nabídky ve veřejné dopravě. Snažím se u projektů veřejné dopravy klást důraz na efektivitu a smysluplnost, což mi někdy vynáší nenávist ze strany šotoušů, ale přesto věřím, že můj boj je důležitý a své přesvědčení se snažím šířit i mezi studenty. V poslední době se mou doménou stalo modelování dopravní poptávky v Praze a okolí.
Jsem rodilý Pražák, ale rád jezdím do regionů. Svůj odborný vztah k městské a regionální dopravě jsem získal ročním studiem na TU Dresden a následnou praxí nejen pro Olomoucký a Zlínský kraj. Jako objednatel jsem se podílel na schválení a realizaci projektů Elektrizace Železnice Desná a Modernizace a elektrizace tratě Olomouc - Uničov - Šumperk na rychlost 160 km/h. Konkurenceschopnost železnice se snažím zvyšovat také při spolupráci s projektanty železniční infrastruktury. Kromě taktu v jízdních řádech mám rád také takty v hudbě.
Jsem olomoucký lokální patriot a o městskou dopravu se zajímám už od malička. V rámci oboru LOG jsem se nejprve zabýval příměstskými autobusy ve svém rodném městě, abych poté s půlroční zahraniční zkušeností z vlakotramvajové Mekky Karlsruhe přenesl tento dopravní prostředek i do středu Moravy. Mimo fakultu jste mě mohli nalézt také u organizace IDSK, kde jsem spoluvytvářel koncepci rozvoje železniční dopravy v pražské aglomeraci. Na stážích v Drážďanech jsem řešil integraci bezemisních vozidel do regionální dopravy a ve Vídni následně železniční taktovou dopravu v Dolním Rakousku. Aktuálně se ve společnosti Stadler Praha věnuji problematice schvalování železničních vozidel.
Do projektu KC mě přivedl, asi jako většinu, dlouhodobý zájem o veřejnou hromadnou dopravu, který pramení již od útlého dětství. Přes mapy a sítě vedení linek pražské MHD jsem později přidala železnici, a to vše povýšila o zájem o železnici německy mluvících zemí, jelikož jsem si velice oblíbila jejich řeč a kulturu. A to mě také přivedlo k Erasmu v Berlíně, kde jsem strávila letní semestr 2024 a v němž pokračuji i nyní, v zimním semestru. V bakalářské práci chci využít svých jazykových znalostí a rozšířených zkušeností z německého železničního systému.
Mám vzťah k doprave už od detstva, kedy som si kreslil grafikony do zošitov a chodil sa pozerať na vláčiky. Ako rodák z "diery" na Považí, Dubnice nad Váhom, ktorá má veľmi nevhodne riešené a nekonkurencieshopné systémy hromadnej dopravy, najmä autobusovej, som sa začal zaujímať o možnosti nejakého zlepšovania dopravy u nás aj inde. A tak som sa rozhodol študovať dopravu, a to technológiu verejnej dopravy. Verím, že na základe týchto znalostí, ktoré získam štúdiom, budem môcť jednoho dňa zlepšiť dopravu v mojej domovine, s čím súvisí aj moja bakalárska práca. Okrem dopravy ma baví aj politika, geografia, nezrozumiteľne rýchla reč či sťažovanie sa na všetko.
Pocházím z východočeské vesnice Kratonohy, která se nachází nedaleko Hradce Králové. Již od dětství jsem se zajímal o dopravu, především o MHD. Ale jak šel čas, tak se můj zájem ubíral postupně čím dál více do regionální dopravy, především autobusové. Té jsem se věnoval také ve svojí bakalářské práci a rád bych se jí zabýval i dále do budoucna. K mým koníčkům patří kromě dopravy i cestování, fotografování a sem tam nějaká ta turistika nebo cyklistika.
Jsem z Říčan, z města za velkoměstem. Odjakživa jsem se zajímal o dopravu, z počátku především o dopravu kolejovou. Na nádraží nicméně nebydlím, tudíž tento zájem se časem rozšířil i o dopravu autobusovou, a nakonec jsem dospěl k veřejné dopravě jako celku. Již nějaký čas též pracuji na mém domovském městském úřadě, kde mám na starost strategický rozvoj veřejné dopravy. Tuto práci mám velmi rád, ale od tématu dopravy na maloměstě si již chci trochu odpočinout, a tak jsem se svoji bakalářku rozhodl zaměřit na noční dálkovou železniční dopravu. Změna je život. :) Mezi mé koníčky patří cestování po Evropě (jak jinak), vychutnávání si dobrého jídla, obdivování architektury, ale i turistika a lyžování.
Pocházím z Uherského Hradiště. Už od dětství se u mě projevoval zájem o dopravu, například prohlížením jízdních řádů nebo hlášením vlakových zastávek spolucestujícím. O studiu dopravy jsem nicméně začal uvažovat až v prvním ročníku na jiné VŠ. Můj zájem o veřejnou dopravu do značné míry vychází z mé záliby v geografii, zkrátka mě baví v nějakém území na základě analýzy poptávky vymýšlet nové koncepce. V bakalářské práci jsem se na spřáteleném projektu Integrální taktový grafikon věnoval dálkové autobusové dopravě mezi Jihlavou a Hradcem Králové. Pro zpestření navazujícího studia jsem se nyní rozhodl okusit i projekt Konkurenceschopná veřejná doprava.
Pôvodom som z Bratislavy, ale môj zápal pre dopravu ma pritiahol až do Prahy. Záujem o dopravu mám už od detstva, v ktorom som trávil dlhé chvíle nad dopravnými plánikmi a mapami, neskôr transformovaný do pubertálnej „šoto“ fázy. Aktuálne sa v rámci projektu 17KC usilujem o dosiahnutie odbornej fázy. Verím, že jej začiatkom bude moja bakalárska práca, venujúca sa systému verejnej dopravy v meste Pezinok, ktoré si dovolím nazvať najväčším detašovaným sídliskom Bratislavy. Práca pozostáva z analýzy aktuálneho stavu a následnej úpravy autobusových liniek tak, aby vytvorili spolu so železnicou konkurencieschopný dopravný systém.
Celý svůj život žiji v Praze, a proto je mi doprava v tomto městě nejbližší. Zajímá mě provoz všech módů městské hromadné dopravy, ať se jedná o silniční či městskou kolejovou dopravu. Svoji pozornost také zaměřuji na budoucí rozvoj veřejné dopravy nejen v našem hlavním městě. Ve své bakalářské práci jsem se věnoval možnostem rozšíření zastávek na znamení právě na linkách Pražské integrované dopravy. Mou velkou zálibou je rovněž cestování do zahraničí i po Česku.
Níže uvádíme pro ilustraci závěrečné práce, na kterých se podíleli naši studenti a které svým záběrem postihují portfolio problémů řešených v rámci projektu.
Kyselica Michal; bakalářská práce; 2025
Práca sa zaoberá prímestskou dopravou v ilavskom okrese Slovenska. Analytická časť práce popisuje región a súčasný stav dopravy. Súčasťou analýzy je vlastné sčítanie cestujúcich. Cieľom práce je navrhnúť riešenie autobusovej dopravy v oblasti tak, aby spolu s už systematizovanou železničnou dopravou vytvorili funkčný celok. Praktickým výstupom je sieť prímestských liniek založená na princípe integrálneho taktového grafikonu a nadväzností v dvoch variantoch.
Šulek Martin; bakalářská práce; 2024
Práca sa zaoberá vytvoreným nového koncepčného návrhu mestskej hromadnej dopravy v Pezinku a úpravu regionálnych autobusových liniek. Prvú časť tvorí analýza súčasného stavu verejnej dopravy v meste Pezinok. Druhá čast je analýza obdobných systémov verejnej dopravy v Európe, relevantných strategických dokumentov a vybraných zdrojov. Na ich základe sú vypracované obecné zásady navrhovania liniek regionálnej a mestskej hromadnej dopravy v Pezinku. Tretia čast je návrh novej koncepcie verejnej autobusovej dopravy na území Pezinka za využitia skorej navrhnutých zásad.
Šrajer Štěpán; bakalářská práce; 2024
Předmětem práce je nejprve analyzovat přepravní vztahy v oblasti Strakonicka a následně analyzovat současnou úroveň dopravní obslužnosti regionální autobusovou dopravou. Na základě těchto analýz je dalším krokem návrh nové koncepce regionální autobusové dopravy v oblasti, která bude využívat principy taktového jízdního řádu. V závěru práce je koncepce zhodnocena ve srovnání se současným provozem.
Macura Sebastian; bakalářská práce; 2024
Práce se zabývá problematikou provozu nočních spacích vlaků v Česku a okolní Evropě. Jsou zkoumány obecné vlastnosti tohoto dopravního módu a možnost podílení se tohoto módu na dopravní obslužnosti Evropy. Práce reaguje na rozvoj spacích vlaků v blízkém zahraničí. Dále je prověřován rozvoj spacích spojení spojující Česko s okolní Evropou na základě zjištěné poptávky prostřednictvím přizpůsobeného gravitačního modelu a analyzovaných okrajových podmínek pro maximalizaci atraktivity takových spojení. Hlavní výstup práce je ideový návrh efektivního provozního konceptu spacích spojení.
Gregora Tomáš; diplomová práce; 2024
V této diplomové práci byly představeny aktuální trendy v rozvoji sídelních struktur a vztahu k veřejnému prostoru, a sice suburbanizace a koncept města krátkých vzdáleností. Hlavními faktory podmiňujícími dobrou úroveň fungování oblasti byly shledány hustota osídlení a polyfunkčnost území. Bylo ukázáno, že charakteristika prostorových struktur a příležitosti, či naopak překážky využívání území mají různý vliv na dopravu a náklady na ní vynakládané. Pro zlepšení vnímání VHD v suburbánních oblastech byly po zpřesnění modelu navrženy dvě varianty řešení obsluhy VHD v obci Chýně a blízkém okolí. Mezi variantami byly porovnány výsledky dopravního chování a závěrem byl vyhodnocen celkový přínos zavedeného opatření.
Šlapák, Filip; bakalářská práce; 2023
Předmětem práce je analyzovat současný stav zastávek na znamení v Pražské integrované dopravě a ostatních systémech veřejné dopravy a na základě analýzy posoudit možnosti zavedení plošných zastávek na znamení v PID. Součástí práce je popis náležitostí, které je vhodné před zavedením takového systému aplikovat a také pozitivních i negativních dopadů rozšíření zastávek na znamení.
Marášková, Iveta, Bc.; diplomová práce; 2023
Předmětem diplomové práce je tvorba nového koncepčního návrhu pro městskou hromadnou dopravu na území města Příbram. Nová koncepce obsluhy vychází z analýzy současného stavu MHD a z definovaných přepravních zdrojů a cílů cest v rámci města. Součástí práce je stanovení linkového vedení, provozních ukazatelů a rámcového ekonomického dopadu na provoz dopravního systému.
Havel, Dominik, Bc.; diplomová práce; 2023
Tato práce se zabývá popisem stávajících zónově-relačních tarifů v Česku a v postupných krocích návrhem zónově-relačního tarifu pro Integrovanou dopravu Zlínského kraje. Prověřovány jsou inovativní postupy ve výpočtu tarifní matice, posouzen je i způsob určení povolené cesty. Součástí práce je také návrh ceníku a vyhodnocení jeho dopadu na tržby. Náležitá pozornost je věnována dalšímu rozvoji tarifní nabídky s ohledem na cestující, kteří využívají veřejnou dopravu pravidelně, avšak ne každodenně.
Heřmanová, Zuzana, Bc.; diplomová práce; 2023
Předmětem diplomové práce je návrh provozního konceptu na tratích Praha – Lysá nad Labem–Kolín / Mladá Boleslav s využitím pásmového jízdního řádu. V první části je definován pásmový JŘ a ostatní typy pásmování. V následující části je podrobně prozkoumán a popsán aktuální provozní koncept na těchto tratích. Třetí část zahrnuje analýzu strategických dokumentů se zaměřením na požadavky objednatelů, které se týkají řešených tratí. Čtvrtá část obsahuje analýzu přepravní poptávky z pohledu přepravního průzkumu uskutečněného na tratích a z pohledu přepravních vztahů zjištěných ze statistického zdroje. V další části jsou navrženy provozní koncepty. V poslední části jsou zhodnoceny všechny varianty a následně je vybrána a doporučena jedna varianta návrhu.