Většina železniční sítě vznikla díky nákladní dopravě. Ta však nyní čelí jak konkurenci silniční dopravy, tak nedostatečné kapacitě dráhy na mnoha páteřních tratích intenzivně využívaných osobní dopravou. V ČR je přitom trh na straně dopravců plně liberalizován a převod dopravy zpět na železnici je strategickým cílem EU i státu, i když to současné stavební projekty příliš nezohledňují.
Jak získat atraktivní a flexibilní trasy pro nákladní vlaky, aniž bychom omezovali taktovou osobní dopravu – dálkovou i příměstskou – a cpali nákladní vlaky do „děr“ v taktu? Ano, jde to i jinak a lépe!
Projekt Rozvoj železniční nákladní dopravy (17X1RN, 17X2RN) je určen pro studenty oboru DOS/DS - Dopravní systémy a technika bakalářského a navazujícího magisterského studia.
Projekt Technologie železniční nákladní dopravy (17X1TN, 17X2TN) je určen pro studenty oboru LOG/LA - Logistika a řízení dopravních procesů bakalářského a navazujícího magisterského studia.
Projekt vychází ze zapojení železnice do logistického řetězce, klade ale důraz na zapracování příslušných požadavků do provozního konceptu železniční dopravy. Přihlíží se tedy nejen k požadavkům zákazníka, ale i k efektivnímu využití železničních vozidel, personálu a kapacity železniční dopravní cesty – v součinnosti s integrálním taktovým grafikonem v osobní dopravě.
Studenti se kromě železniční nákladní dopravy v ČR seznámí i s inovativními řešeními osvědčenými v zahraničí a ve své práci je tvořivým způsobem implementují do českých poměrů.
Náš projekt se schází pravidelně jednou za 14 dní spolu se sesterskými projekty. U lahodných chlebíčků diskutujeme o aktuálních problémech veřejné dopravy nebo konzultujeme bakalářské a diplomové práce. Přijďte na schůzku nanečisto, viz aktuální termíny.
„Hlavně nic neslibovat vole, chci mít volný víkendy“
„Cestujeme na Zdeňka,
jaká že to jízdenka?!“
Téma výzkumu: „Racionalizace provozních procesů v nákladní železniční dopravě se zaměřením na jednotlivé vozové zásilky“
Téma výzkumu: „“
Níže uvádíme pro ilustraci závěrečné práce, na kterých se podíleli naši studenti a které svým záběrem postihují portfolio problémů řešených v rámci projektu.
Kothera, Filip; diplomová práce; 2022
Diplomová práce se zabývá srovnáním výcviku strojvedoucích v České republice a zahraničí. V teoretické části je rozebrána evropská a státní legislativa zabývající se výcvikem strojvedoucích a její převedení do praxe u vybraných dopravců. V praktické části je provedeno srovnání tohoto výcviku a je představen obecný návrh změny legislativy České republiky.
Chýle, Martin Bc.; diplomová práce; 2021
Tato práce je zaměřena na prověření možnosti provozu nákladních vlaků na trati IV. tranzitního železničního koridoru mezi Českem a Rakouskem. V úvodu je shrnut stav infrastruktury a omezující podmínky v podobě osobní dopravy. Při konstrukci je kladen zvláštní důraz na kvalitní parametry zkonstruovaných tras, zejména délku a normativ hmotnosti. V závěru práce jsou shrnuty podmínky provozu nákladních vlaků na předmětné trati a doporučení ke konstrukci tras.
Růžička, Jan Bc.; diplomová práce; 2021
Práce se zabývá problematikou železniční nákladní dopravy v České republice. Konkrétně je obsahem práce návrh katalogových tras ve smíšeném provozu na železniční trati mezi Přerovem/Dluhonicemi a Petrovicemi u Karviné. Trať je podrobně zanalyzována, jsou stanoveny parametry typických nákladních vlaků a vytvořen návrh GVD, jehož součástí jsou zkonstruované katalogové trasy. Na závěr je vytvořený návrh zhodnocen.
Kothera, Filip; bakalářská práce; 2020
Bakalářská práce se zabývá návrhem výcviku strojvedoucích na simulátorech. V úvodu práce je rozebrána legislativa České republiky, která se výcvikem zabývá. V dalším bodě práce zkoumá výcvik strojvedoucích u dopravců v ČR. V poslední části práce jsou zkoumány možnosti simulátorů a je představen návrh jejich implementace v podmínkách ČR.
Hopp, Jan Bc.; diplomová práce; 2020
V první části práce je hodnocen současný stav trati č. 096 Roudnice nad Labem – Straškov s ohledem na použitá zabezpečovací zařízení, vozový park a návaznost na dálkovou dopravu ve stanici Roudnice nad Labem. Další část diplomové práce se věnuje požadovaným časům, kterých je potřeba dosáhnout a následných možných technických řešení, jak těchto časů reálně dosáhnout.
Chýle, Martin; bakalářská práce; 2019
Tato práce je zaměřena na představení vývoje dvouzdrojových lokomotiv a srovnání s konvenčními lokomotivami, především dieselelektrickými. Dále jsou na příkladech z praktického provozu nákladních vlaků vyjádřeny rozdíly v nákladech na provoz dvouzdrojové a konvenční lokomotivy, včetně výhod a nevýhod jejich využití. V závěru práce jsou zhodnoceny ekonomické a další přínosy dvouzdrojových lokomotiv a doporučení jejich vhodného nasazení.
Vacek, Jan; diplomová práce; 2019
Práce nejprve hodnotí přepravní vztahy v okrese Třebíč, s přesahem do okolních okresů. Hodnocení se opírá o dostupné zdroje dat. Dále práce popisuje studie navrhované železniční trati pocházející z rozličných historických období. Se zapojením různých vstupních předpokladů konstruuje na vybraných variantách jízdní řád za účelem nalezení co nejlepšího provozního konceptu a formuluje podmínky pro jeho realizaci.
Růžička, Jan; bakalářská práce; 2018
Práce se zabývá nákladní železniční dopravou v České republice. Konkrétně je obsahem práce návrh postrkové služby na železniční trati Brno - Havlíčkův Brod - Kolín. Trať je podrobně zanalyzována, je proveden odhad poptávky po postrkové službě, navržena technologie a vytvořen návrh grafikonu vlakové dopravy. Na závěr je vytvořený návrh zhodnocen.
Fridrišek, Petr; bakalářská práce; 2017
Práce se zabývá analýzou současného stavu, návrhem cílených úprav infrastruktury a modelového grafikonu na upravené infrastruktuře. Součástí analýzy je rozbor aktuálního jízdního řádu a současného stavu infrastruktury na tratích ve vymezené oblasti. Dále jsou navrženy takové úpravy infrastruktury, aby korespondovaly s relevantními strategickými dokumenty v řešené oblasti. Následně je navržen provozní koncept zohledňující poptávku po přepravě v dané oblasti, omezené možnosti úpravy infrastruktury a současné dopravní výkony v rámci oblasti.