Norsko 2019 Expedice

Norsko 2019

Posledního červencového týdne se uskutečnila expedice studentů ČVUT FD za dopravními systémy do skandinávských zemí, zejména do Švédska a Norska.

Výjezd započal v Berlíně, odkud v sezóně jezdí přímý noční vlak do Malmö společnosti Snälltåget. Cesta byla naplánována od jihu na sever přes Göteborg do Osla. Obě města provozují tramvajovou dopravu, která ovšem ve Skandinávii není častou. Svou polohou u moře obě města využívají dopravu lodní jako součást městské hromadné dopravy. Hlavní město Norska je z hlediska veřejné dopravy zajímavé tím, že linky metra nemají samostatné tunely jako v Praze, a dokonce jedna linka metra končí v lesích nad městem, odkud jsou krásné výhledy a je možno si zvolit hned z několika turistických tras. Kolem přístavu byla spatřena i autonomní vozidla. Je třeba připomenout i muzeum tramvají či besedu s norskými experty na propustnost na železnici v budově správy norských železnic.

Zlatý hřeb expedice ovšem přišel až s Flåmskou dráhou, ze které jsou vidět nádherné vyhlídky na krajinu plnou vodopádů, zasněžených štítů a skalních stěn. Stoupání zde činí až 55 promile. Po rychlém projetí Sognefjordu katamaránem už čekalo účastníky město Bergen, cesta na letiště po jedné z nejnovějších tramvajových tratí a odlet zpět domů.

Velkou ostudu si z expedice odnáší naši dopravci. Nejprve České dráhy vyprodaly všechna místa na povinném EC vlaku do Berlína, nijak ho neposílily, cestující žádným způsobem neinformovali a následně na něj nezařadili ani jídelní vůz. Z Drážďan jsme se již vůbec do vlaku nevešli, a tak jsme po občerstvení pokračovali dalším vlakem s více než hodinovým zpožděním v cíli. Při cestě zpět pak došlo k poruše autobusu RegioJet, který v zadním prostoru připomínal spíše saunu a cesta v něm byla pekelným utrpením. Bez relevantních informací jsme byli v noci přesazováni do náhradního autobusu a do Prahy přivezli zpoždění 105 minut. Obě dopravní společnosti problémy bagatelizovaly. České dráhy doslova arogantním způsobem odmítly o jakémkoliv pochybení vůbec jednat. RegioJet nevnímal z naší stížnosti nic než zpoždění, které by ale jen proto, že linku z Vídně formálně propojil až do Hamburku, muselo prý být alespoň dvouhodinové. Ani jedna společnost ani po měsících pokusů o smír nenabídla studentům jakékoliv relevantní odškodnění otřesného zážitku. Mají co se učit. Pozitivní zkušenost byla naopak z letadla Wizzair z Bergenu do Vídně, kde nás pilot, někdejší absolvent ČVUT FD, přivítal i v češtině a popřál studentům hodně studijních úspěchů.

Expedice byla podpořena z programu na podporu rozvojových projektů akademických pracovníků a studentů na ČVUT FD v rámci Institucionálního plánu ČVUT.

Bergen
Obrázek č. 1 Obrázek č. 2 Obrázek č. 3 Obrázek č. 4 Obrázek č. 5 Obrázek č. 6 Obrázek č. 7 Obrázek č. 8 Obrázek č. 9 Obrázek č. 10 Obrázek č. 11 Obrázek č. 12 Obrázek č. 13 Obrázek č. 14 Obrázek č. 15 Obrázek č. 16 Obrázek č. 17 Obrázek č. 18 Obrázek č. 19 Obrázek č. 20 Obrázek č. 21 Obrázek č. 22 Obrázek č. 23 Obrázek č. 24 Obrázek č. 25 Obrázek č. 26 Obrázek č. 27 Obrázek č. 28 Obrázek č. 29 Obrázek č. 30 Obrázek č. 31 Obrázek č. 32 Obrázek č. 33 Obrázek č. 34